چرا به درختان وابسته هستیم

نویسنده : محمد جواد نعمتی / عضو انجمن هوای پاک کندو

درخت حافظ زمین است و در خط مقدم حیات سیاره قرار دارد. برکسی پوشیده نیست کارایی و عملکرد طبیعی درختان نه تنها برای انسان‌ها که برای همه موجودات زنده مفید و ضروری است و هرگونه آسیبی به آنها می‌تواند زندگی بر روی زمین را سخت و گاهی غیرممکن کند. برای آن که به اهمیت وجود و حفظ درختان بیشتر پی ببریم کافیست ۲۲ دلیل زیر را به دقت بخوانیم.

ویناپرس – درخت حافظ زمین است و در خط مقدم حیات سیاره قرار دارد. برکسی پوشیده نیست کارایی و عملکرد طبیعی درختان نه تنها برای انسان‌ها که برای همه موجودات زنده مفید و ضروری است و هرگونه آسیبی به آنها می‌تواند زندگی بر روی زمین را سخت و گاهی غیرممکن کند. برای آن که به اهمیت وجود و حفظ درختان بیشتر پی ببریم کافیست ۲۲ دلیل زیر را به دقت بخوانیم.

* جذب دی‌ اکسیدکربن

افزایش دی ‌اکسیدکربن یا Co2 نتیجه فعالیت‌های انسان است و در عین حال سبب تغییرات ناخوشایند آب و هوا می‌شود. درختان با جذب Co2 به تولید اکسیژن بیشتر کمک می‌کنند. جالب اینکه بدانیم برای جذب دی اکسیدکربن به دست آمده از ۲۶ هزار مایل رانندگی با یک اتومبیل، جنگلی به وسعت یک هکتار احتیاج داریم.

* پاک کننده هوا

درختان به وسیله تنه و برگ‌های خود بوها و گازهای آلاینده مانند اکسید نیتروژن، آمونیاک، دی اکسید گوگرد و اوزون را به دام می‌اندازند و هوا را برای ما تصفیه می‌کنند.

* تولید اکسیژن

اکسیژن تولید شده به وسیله یک هکتار درخت برای مصرف یک سال ۱۸ نفر کافی است.

* خنک کننده هوای شهرها

متوسط دمای هوا طی ۵۰سال گذشته به میزان ۶ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است. علت، کاهش پوشش درختان، افزایش جاده‌ و ساختمان‌ سازی است که همگی تولیدکننده گرما هستند. تحقیقات نشان داده درختان تا ۱۰ درجه دمای شهرها را پایین می‌آورند. ایجاد سایه با درختان کنار خانه‌ها و خیابان‌ها از به وجود آمدن جزایر گرمایشی در شهرها جلوگیری می‌کند.

* کاهش مصرف انرژی

اگر در اطراف خانه فقط سه درخت داشته باشید هزینه‌ تهویه مطبوع در تابستان۵۰ درصد کاهش می‌یابد. با کم شدن تقاضا برای تامین انرژی مورد نیاز خنک کننده‌های ساختمانی، تولید دی‌اکسیدکربن و گازهای آلاینده در نیروگاه‌ها کمتر می‌شود.

* ذخیره آب

سایه درختان سبب کاهش تبخیر آب فضای سبز می‌شود. بیشتر درختان تازه کاشته شده فقط به یک پانزدهم گالن آب در هفته نیاز دارند. این در حالی است که درختان بالغ قادرند رطوبت جو را تامین کنند.

* کاهش آلودگی آب

درختان از وقوع سیلاب‌ها جلوگیری می‌کنند و سبب فرو رفتن روان آب‌ها به درون زمین می‌شوند. این باعث می‌شود با انباشت آب باران آلودگی‌های سطح زمین به داخل رودها، دریاها و اقیانوس‌ها منتقل نشود. از طرفی درختان مانند یک اسفنج عمل کرده و به صورت طبیعی منابع آب زیرزمینی را تصفیه می‌‌کنند.

* کاهش فرسایش خاک

کاشت درختان در دامنه‌ها و تپه‌ها طراوت خاک را حفظ می‌کند و جلوی فرسایش تدریجی خاک را می‌گیرد.

* کاهش اشعه ماورای بنفش

درختان قادر به جذب اشعه ماورای بنفش UV-B هستند. اگر در فضای بازی کودکان در محله یا مدرسه درخت کاشته شود آنها می‌توانند ساعت‌های بیشتری را خارج از منزل سپری کنند.

* تامین غذا

یک هکتار درخت سیب سالی ۱۵ تا ۲۰ هزار کیلوگرم محصول تولید می‌کند. در نتیجه می‌توان با کاشت درختان میوه در حاشیه شهرها علاوه بر تولید غذا برای انسان‌ها تغذیه مورد نیاز پرندگان و حیوانات وحشی را فراهم کرد.

* اثرات سلامتی

مطالعات نشان داده است بیماران با مشاهده درختان سریع‌تر و با عوارض کمتری درمان می‌شوند. همچنین کودکان مبتلا به ADHD یا بیش فعالی زمانی که در طبیعت قرار می‌گیرند با علائم کمتری روبه‌رو می‌شوند. در عین حال قرار گرفتن در معرض درختان و فضای سبز به تولید هورمون‌های مفید بدن کمک می‌کند و سبب کاهش خستگی ذهن می‌شود.

* افزایش شادی، کاهش خشونت و ترس

کسانی که در داخل یا اطراف خانه درخت دارند همیشه نسبت به همتایان خود شادتر هستند و کمتر دچار خشونت و ترس می‌شوند.

* تقویم طبیعی

اگر می‌خواهید بدانید در چه فصلی قرار دارید یا به کدام فصل نزدیک می‌شوید فقط کافیست به درختان نگاه کنید.

* کسب درآمد

میوه‌هایی که از باغ جمع‌آوری می‌کنید را در بازار بفروشید و درآمد کسب کنید. درختان در ایجاد فرصت‌های کوچک و بزرگ کسب و کار نقشی اساسی دارند و به شکل مستقیم و غیرمستقیم به ایجاد فرصت‌های اقتصادی کمک می‌کنند. آموزش مشاغل سبز به جوانان یک راه عالی برای تولید ثروت با استفاده از درختان است.

* کمک به آموزش و بازی

کودکان با کمک گرفتن از درختان توانایی‌های یادگیری و خلاقیت‌های خود را شکوفا می‌کنند. علاوه بر این بازی کردن در میان درختان نه تنها برای کودکان که برای بزرگسالان جذاب است.

* تقویت مشارکت اجتماعی

کاشت درخت در ایجاد مشارکت اجتماعی و توانمندسازی جامعه بسیار موثر است و کیفیت زندگی انسان‌ها را در محله‌ها و شهرها بهبود می‌بخشد. در همه فرهنگ‌ها کاشت درخت و مراقبت از آن توصیه شده است.

پارک شهر | اولین بوستان شهر تهران

 

* ایجاد هویت

درختان می‌توانند نشانه باشند و هویت و غرور ملی یک محله، شهر یا کشور را تبیین کنند. به همین دلیل است که همه ایرانیان خیابان ولیعصر(عج) را با چنارهایش می‌شناسند.

* پناهگاه حیات وحش

درختان بلند و پربرگ در فضاهای شهری پناهگاه مطمئنی برای پرندگان، زنبورها و سنجاب‌ها است.

* کاهش آلودگی صوتی

کاشت درختان در اطراف خانه‌ها، پارکینگ‌ها، خیابان‌ها و بزرگراه‌ها علاوه بر ایجاد مناظر زیبا سبب کاهش صداهای مزاحم، گرد و غبار و سرعت تندبادها می‌شود.

* تولید چوب و کاغذ و صنایع دستی

هنوز هم از درختان برای تولید چوب طبیعی و کاغذ باکیفیت استفاده می‌شود. البته کشورها برای استفاده تجاری از درختزارها قوانین ویژه و سخت‌گیرانه‌ای دارند. همچنین ساکنان مناطق روستایی چوب درختان را برای تولید صنایع دستی بکار می‌گیرند.

* افزایش ارزش املاک

اگر در نزدیکی خانه یا محله‌تان باغ یا مزرعه‌ای وجود دارد مطمئن باشید ارزش ملک شما حداقل ۱۵ درصد بیشتر از دیگران است.

* رونق تجارت

مطالعات نشان داده است در مناطق یا خیابان‌های پردرخت کسب و کارها از رونق بهتری برخوردارند و مردم علاوه بر اشتیاق پیاده‌روی، بیشتر به فروشگاه‌ها و مراکز خرید مراجعه می‌کنند.

این مقاله از پایگاه خبری ویناپرس برداشته شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *