تاثیر فیلتردوده بر کاهش آلودگی هوا ؛ آری یا خیر؟

تاثیر فیلتردوده بر کاهش آلودگی هوا

در حالی که آلودگی هوای کلانشهرهایی مانند تهران به یکی از دغدغه‌های مسوولان و شهروندان تبدیل شده و یکی از راهکارهای ارایه شده طی سال‌های اخیر برای کاهش انتشار آلاینده‌ها نصب فیلتر جاذب دوده روی اتوبوس‌ها بوده است اما شورای شهر تهران سال ۹۷  به خرید فیلتر دوده از محل اوراق مشارکت رای نداد البته با تشدید آلودگی هوای پایتخت طی روزهای اخیر برخی از اعضای شورا بر ضرورت نصب فیلتر دوده تاکید کرده‌اند. یک کارشناس آلودگی هوا نیز معتقد است: تردیدی درباره تاثیر نصب فیلتر جاذب دوده بر کاهش آلایندگی ناشی از خودروهای دیزلی وجود ندارد اما لازم است دستگاه‌ها این طرح را به‌درستی اجرا کنند.


قسمت چهاردهم پادکست کندو | اتوبوس‌های فرسوده و آلودگی هوا


به گزارش ایسنا، شورای شهر تهران سال ۹۷ یعنی یک سال پس از تصویب قانون هوای پاک درپی مخالفت با یکی از بندهای لایحه انتشار ۳۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل در مورد تخصیص بخشی از اوراق مشارکت به خرید فیلتر دوده به اختصاص بخشی از اوراق مشارکت به خرید فیلتر دوده رای منفی داد و موضوع “خرید فیلتر جاذب دوده ” از ردیف این اعتبار حذف شد. براساس اطلاعات سیاهه انتشار شهر تهران خودروهای دیزلی شامل اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و کامیون‌ها حدود ۳۵ درصد در انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون سهم دارد. از این سهم حدود ۲۰ درصد متعلق به اتوبوس‌های واحد، اتوبوس‌های سرویس و مینی‌بوس‌ها است که عدم نصب فیلتر جاذب دوده روی اتوبوس‌ها به‌ عنوان منابع آلاینده متحرک باعث می‌شود که خروجی خودروهای دیزل بدون هیچ گونه پالایشی وارد حلق مردم شود…

از دلایلی مخالفت با نصب فیلتر جاذب دوده برای اتوبوس‌ها می‌توان به اظهارات محمد علیخانی – رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران اشاره کرد که دارا نبودن فیلتر دوده از کارایی لازم و باز شدن فیلترها از اتوبوس‌هایی که بر آن‌ها نصب شده بودند را از جمله این دلایل خواند و گفت که بهتر است به جای فیلتر دوده ، اتوبوس نو بخریم.

این خبر از سایت ایسنا برداشته شده است و ادامه خبر را می‌توانید در اینجا بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *