خواص علف مار و درمنه | گیاهان کم آب بر استان تهران

علف مار

گیاه علف مار  یا Capparis spinosa  گیاهی بوته ای زیبا ، یک پایه و چند ساله با شاخه های متعدد، پوشیده از کرک و به طول  یک تا یک و نیم متر است. گل ها بزرگ، معطر، و به رنگ سفید تا متمایل به قرمز است.

ریشه گیاه بعنوان ماده مقوی، قابض و مدر کاربرد سنتی دارد و همچنین در درمان بسیاری از بیماری ها نظیر بیماری های کلیه، کبد، طحال، پوستی، کم خونی، اعصاب، نقرس، دیابت و روماتیسم استفاده می شود.

این گونه بیشتر در نواحى کم ارتفاع و گرم و مرطوب مى روید و در بیشتر نواحى ایران مشاهده مى شود. کبر فوق العاده به خشکى مقاوم است و ریشه آن مى تواند تا اعماق زیادى درون خاک نفوذ کند تا بتواند از رطوبت لازم برخوردار شود.

 

گیاه درمنه

گیاه بوته ای درمنه بسیار معطر است و به عنوان یکی از عناصر اصلی و غالب اجتماعات گیاهی در مناطق خشک و نیمه خشک کشور محسوب می شود که ارتفاع آن به ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر می رسد و به شکل کپه ای می روید.

گیاه درمنه مقوی، اشتها آور، بادشکن، رفع کننده دل پیچه و پاک کننده زخمهای عفونی است و از آن برای پانسمان ورم سرمازدگی، تسکین دمل و درمان آکله استفاده می شود.

دم کرده این گیاه دارویی برای رفع تورم معده و درمان انگل های دراز و روده ای مثل کرمک و آسکاریس مورد استفاده قرار می گیرد.

 

گردآورنده: فریبا اسدپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *