آلودگی هوای مکان های سر پوشیده و کووید ۱۹

مکان های سر پوشیده و کووید ۱۹

این متن ترجمه ای از مقاله indoor air pollution and covid 19  است که اصل این خبر را می‌توانید در اینجا بخوانید.

ترجمه: فاطمه طباطبایی

سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در آمریکا، به این نتیجه رسیدند که کرونا می‌تواند از طریق هوا پخش شود .این ویروس می‌تواند از مکان هایی که تهویه مناسب ندارند و یا در محیط های شلوغ ،جاهایی که مردم تمایل دارند زمان های طولانی را کنار یکدیگر سپری کنند منتقل شود.انتقال از طریق هوا به وجود میکروب ها در هسته های قطره ای که به طور کلی ذراتی به قطر کمتر از۵ میکرون در دسی متر هستند اشاره دارد .آنها می‌توانند برای مدت طولانی در هوا باقی بمانند و در فواصل بیش از یک متر به انسان منتقل شود .افزایش این ویروس ها در سیستم تنفسی به آنها این توانایی را میدهد که منتشر شود و در سایز های مختلف از بینی فرد آلوده و گلوی او هنگام نفس کشیدن ،حرف زدن ،سرفه کردن و عطسه کردن پخش شود .

ما اغلب آلودگی هوا را مرتبط با کارخانه های بزرگی می دانیم که توده های متعفن دود را در هوا پخش میکنند و یا اتومبیل های قدیمی از رده خارج شده ای که دود از اگزوز خود خارج می‌کنند .اما آلوده کننده های هوا در محیط های سرپوشیده می‌توانند خطرناک تر از آلودگی هوا در فضای باز و هوای آزاد باشند .از رایج ترین آلوده کننده های محیط های سر پوشیده می‌توان به مونوکسید کربن ،عوامل بیماری زا (ویروس ها،باکتری ها ،قارچ ها و کپک ها )، دی اکسید نیتروژن ،دود درجه دو(دود تنباکو در محیط ) که ناشی از سوختن ناقص فرآورده های تنباکو، سرب و ترکیب گازهای فَرار اشاره کرد.

مسئله آلودگی هوای محیط های سرپوشیده ملموس است، مخصوصا در این دوران همه‌گیری که مردم در خانه های خود حبس هستن .همچنین این آلودگی ها در محیط شرکت ها و محل کار نیز وجود دارد. تاثیر کوتاه مدت از تجمع زیان بار این آلاینده ها در این نوع مکان ها میتواند منجرب به التهابات چشمی، سردرد، التهابات حلق و بینی، خستگی وسرگیجه شوند. مشکلات بلندمدت این آلودگی پس از سال ها خودش را نشان میدهد. افراد در معرض این آلودگی ها؛ مستعد بیماری های قلبی، تنفسی وحتی سرطان هستند و از این نوع مشکلات رنج می‌بردند. بیماری هایی که مربوط به این مکان ها شناسایی شدن برای اطلاع از منشاء عارضه های طبی، با وجود نشانه های فیزیکی و تحقیقات آزمایشگاهی قابل شناسایی هستند. بیماری هایی مثل آسم، ذات الریه تنفسی، بیماری های مسری و واگیر دار مثل ذات الریه لژیونری مربوط به این نوع مکان ها شناخته اند. برای شناسایی این عارضه ها از تجربیات افرادی استفاده شده که در این موقعیت ها حضور داشتند و به راحتی تجربه کردن، به نظر می‌رسد این عارضه ها با مدت زمان حضور این افراد در این مکان ها بی ارتباط نیست. در این حالت هیچ بیماری یا علت خاصی قابل شناسایی نیست.


درباره انرژی های تجدید پذیر بیشتر بدانید | انرژی زمین گرمایی


سالمندان یا افرادی که سابقه بیماری دارند نسبت به این بیماری های که با آلودگی ها در ارتباط است آسیب پذیر ترند. کودکان و خردسالان نسبت به بزرگسالان، آلاینده های بیشتری را در هر کیلوگرم بدن استنشاق میکنند. آنها ذخیره بالایی از متابولیک و همچنین میزان مصرف  اکسیژن بیشتر نسبت به افراد بزرگسال  دارند. بچه ها ممکن است نسبت به افراد بزرگسال داری حساسیت کمتر و مقاومت بیشتری در برابر میزان مواد شیمیایی داشته باشند. سالخورده ها در آلودگی هوا آسیب‌پذیرتر هستند چون توانایی زدودن مواد شیمیایی در بدن آنها کاهش یافته است. همچنین شواهدی وجود دارد که این آلاینده ها بر زنان باردار تاثیر می‌گذارد. سطح پایین آلودگی ها ممکن است با نتایج نامطلوب تولد مرتبط باشد. فرمالئید که عمدتا یک آلاینده هوای داخلی است با کاهش وزن هنگام تولد در ارتباط است.

سارس Sars-Cov-2 که یک سندروم تنفسی به شدت حاد است به راحتی در فضاهای سرپوشیده نسبت به فضاهای باز سرایت میکند. هرچه غلظت ویروسی کمتر باشد احتمال استنشاق ویروس در ریه ها، تماس با چشم، بینی و دهان یا سقوط از هوا برای تجمع در سطوح کمتر است. تهویه در فضاهای سرپوشیده می‌تواند تجمع این ویروس و ابتلا به آن را کاهش دهد.

مرکز کنترل بیماری ها در آمریکا روش هایی را برای بهبودی تهویه ها پیشنهاد داده تا کیفیت هوای مکان های سرپوشیده بهتر شود. یک راه باز کردن در و پنجره هاست که هوا را تغییر داده و شرایط تهویه را فراهم میکند. این تهویه های طبیعی زمانی صورت می‌گیرد که در و پنجره های منازل و یا محل کار که برای تهویه هوا استفاده میشوند جوری طراحی شده باشند که عبور و مرور هوا را به درستی انجام دهند. این سیستم تهویه همواره هوای داخل ساختمان را تغییر میدهد. تهویه طبیعی  هوای ساختمان از طریق روزنه های در نما یا سقف ایجاد می شود.آنها منجر به کاهش دی اکسید کربن و هوای تازه برای محیط های سربسته میشوند .ما ساختمان های قدیمی را به خاطر میاریم که فاقد دستگاه های تهویه هوا بودند و پنجره ها در خانه ها و دفاتر کار و بیمارستان ها کرکره ای بودند. آنها یک تهویه طبیعی و مفید بودند که به صورت عمودی روی تیغه های صافی حرکت می‌کردند که باعث بهینه سازی و کنترل آب و هوا میشدند.


با گیاه خانگی فیکوس بیشتر آشنا شوید


امروزه بیشتر ساختمان ها مخصوصا در دفاتر دارای دستگاه تهویه هستند و طوری طراحی شدند که منافذی نداشته باشند (پنجره ها بسته و یا پلمپ شده هستند) احتمالا آنها علتی برای بیماری های معماری مدرن باشند الخصوص اگر با دستگاه تهویه ضعیفی طراحی شده باشند که مخالف اصول رقیق سازی آلاینده ها باشند. رقیق سازی آلاینده ها راهی برای از بین بردن آلودگی ها است.

مرکز کنترل بیماری ها در آمریکا از پیشنهاد برای استفاده از پنکه های سقفی که باعث تهویه بهتر هوا توسط پنجره ها میشوند استقبال کرد. پنکه های رومیزی یا ایستاده بایستی در گوشه خالی و فضاهای خالی دیوار قرار بگیرند یا بالای فضاهایی که خالی از وسیله هستند قرار بگیرند. تمام تهویه ها و سیستم های دستگاه تهویه نیاز به بازرسی و رسیدگی دارند. بی توجه این موضوع باعث نفوذ و گسترش ویروس ها، باکتری ها، کپک ها و قارچ ها میشوند و مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد میکنند. نظافت منظم و دقیق مکان های که احتمالا آلاینده های میکروبی و بیولوژیکی را در آن رشد می‌کنند. ابتلا به بیماری های مُسری و عفونی به حداقل می‌رسانند. تا این زمان ریسک گسترش و پخش ویروس کرونا از میان سیستم تهویه تایید نشده است .

فناوری های فراوانی به منظور پاک سازی هوا در دوران همه‌گیری کرونا به وفور به بازار عرضه شده است. شواهد موجود برای تمیز کردن، ضدعفونی کردن زیاد و با فشار و جابجایی هوا، سیستم حرارتی و سیستم تهویه هوا حتی در داخل اتاق ها جداگانه  جای بحث دارد. به مصرف کنندگان توصیه میشود درباره استفاده از این وسایل دقت و توجه بیشتری داشته باشند. همیشه ثبت اختراع و یا تایید بین‌المللی و یا محلی تضمینی برای ایمنی و اثر بخشی نیست.

طبق گزارشات (CDC) مرکز کنترل بیماری آمریکا ریسک مبتلا شدن افراد از ارتباط با سطوح و یا چیزهای آلوده معمولا پایین است. انجام نظافت روزانه با صابون یا شوینده‌ها میتواند به صورت چشم گیری میزان ویروس را در سطوح کاهش دهد. ضدعفونی کردن محیط های سربسته شلوغ که طی ۲۴ ساعت گذشته مورد مشکوک و یا محرز کرونا وجود داشته توصیه شده است. با این حال تاییدیه های علمی کمی برای استفاده معمول از ضدعفونی کننده ها در محیط های داخلی و چه در فضا های باز برای جلوگیری از انتقال بیماری Sars-Cov-2 وجود دارد.

ما ۹۰٪ درصد از  وقتمان را در فضا های سرپوشیده مثل خانه، محل کار، مدرسه، مغازه ها و یا رستوران ها صرف میکنیم. با توجه به آلودگی ها در این محیط ها توجه کمتری به آنها شده است. مسئولان و یا صاحب منصبان باید با آگاهی بخشی به عموم جامعه توجه و تلاش بیشتری داشته باشند برای بهبود بخشی به کیفیت هوای این نوع مکان ها منجمله منازل. مقرراتی برای تولید هوای با کیفیت برای مکان های سرپوشیده توسط سازمان ایمنی وبهداشت کار فراهم شده است. این دستورالعمل ها استانداردهای دارد برای مراقبت از سلامتی  کارگران و ساکنین محیط های سرپوشیده و یا محیط های که مجهز به دستگاه های تهویه هوا هستند ایجاد شده است. این آیین نامه در همه محل های کار  غیر صنعتی قابل استفاده است که در قانون اول برنامه ایمنی و بهداشت شغلی ۱۹۹۴ برنامه ذکر شده است. تحت این مقررات ساختمان های مسکونی یا اداری و سازمانی باید آیین نامه هایی ایجاد کنند به منظور رسیدگی به شکایات  ساکنین که نشانه های از بیماری هایی که ناشی از کیفیت هوای این نوع مکان ها را دارد. به علاوه با توجه  این آیین نامه اطمینانی حاصل شود که شکایاتی که از طرف آنها دریافت شده بدون تاخیر رسیدگی و بررسی شود. اکنون زمان آن فرارسیده که سازمان ایمنی و بهداشت به عموم مردم آموزش دهد.

ما عادت کردیم به نوشیدن آب سالمی که از شیر می آید. بنابراین به یک انقلاب آرام که کل جهان را به یک اجماع برای بهداشت جمعی برساند نیاز داریم و انتظار تغییر این مقیاس را داشته باشیم. ما میتوانیم خواستار هوای تازه در محیط های سربسته باشیم.

این تغییر از ما شروع می‌شود با آگاهی از آلودگی هوای مکان های سرپوشیده ای که در آن قرار داریم.

 

پروفسور دکتر Jayakumar Gurusamy

معاون رئیس دانشگاه و استاد طب عمومی و پزشکی در دانشکده پزشکی ،کالج دانشگاه مانیپال مالزی است .

 

 

 

چه کسی پشت ایده دوچرخه سواری در تهران بود؟

 

نتایج یک مطالعه برای نخستین‌بار: تاثیر آلودگی هوا بر بیماری آسم در کودکان

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *