هفت دلیل خوب برای پیاده‌‏روی بردن کودکان

شاید در فکرِ فعالیت ساده‌‏تری از پیاده‌‏روی باشید، ولی مزایای انجام آن، همراه فرزندان‌‏تان فوق العاده است. همزمان با بزرگتر شدن بچه‌‏ها، خانواده‌‏ها دورانی را پشت سر می‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏گذارند که طی آن عادت داشتند کودکان خود را در کالسکه به گردش ببرند، پس از آن معمولا به‌‏ندرت پیش می‌‏آید که با فرزندان خود برای قدم زدن بیرون بروند. حال آن‌‏که با کنار گذاشتن این فعالیت فرصت خیلی خوبی را از دست می‌‏دهند. سعی کنید دوباره آن را امتحان کنید، مطمئنا از انجام آن خوشحال می‌‏شوید.

استفاده کردن از هوای آزاد

بیرون رفتن در هوای آزاد مسرت‌‏بخش است به‌‏شرط آن‌‏که این فرصت را به خود و فرزندان‌‏تان بدهید و از آن لذت ببرید. هر فصلی هم که باشد، با لباس مناسبِ آن فصل می‌‏توان بیرون رفت. و وقتی رفتید، فراموش نکنید نفس عمیق بکشید و همزمان جریان باد، دمای هوا و محیط پیرامون‌‏تان را حس کنید.

بهبود ارتباط با فرزندان

قدم زدن، فرصت بسیار مناسبی را فراهم می‌‏کند تا فرزندان‌‏تان با شما در مورد هر مساله‌‏ای صحبت کنند: ازنظرات، ایده‌‏ها، اتفاقات روزمره و نگرانی‌‏هایشان… تا رویاها، آرزوها و کتاب مورد علاقه‌‏شان. در این فرصت و فضای مناسبی که فراهم شده است، بادقت به آنها گوش دهید.

تقویت مهارت مشاهده‌‏گری

درحالی‌‏که با خانواده پیاده‌‏روی می‌‏کنید، در هرقدم شاهد دنیای پیرامون خود هستید؛ عکس آنچه که مثلا موقع فعالیت در سایت‌‏های اجتماعی اتفاق می‌‏افتد- آنجا به‌‏سرعت از مشاهدات خود عبور می‌‏کنید! با توجه کردن به آنچه در اطراف‌‏تان می‌‏گذرد، فرزندان‌‏تان را تشویق کنید تا از حس کنجکاوی خود و حواس پنج‌‏گانه‌‏شان به‌‏خوبی استفاده کنند. به آنها اجازه بدهید تا در صورت تمایل از مناظر عکس بگیرند یا دفترچه‌‏ای با خود داشته باشند تا آنچه را که پیدا می‌‏کنند در آن به‌‏صورت عکس، نقاشی یا نوشته ثبت کنند.

در لحظه بودن

از لحظات با هم بودن و همراه خانواده قدم زدن، کاملا لذت ببرید. ذهن‌‏تان نباید پیرامون اتفاقات گذشته یا حوادث احتمالی آینده دور بزند. در لحظه حال باشید و از زمانی که برای بودن با عزیزان‌‏تان صرف می‌‏کنید، نهایت استفاده را ببرید.

جمع آوری اشیا

ضمن پیاده‌‏روی، بچه‌‏ها چیزهای مختلفی را در طبیعت پیدا می‌‏کنند که ممکن است بخواهند برای کاردستی یا کارهای هنری استفاده کرده یا فقط به‌‏صورت مجموعه نگه‌‏داری کنند: مثلا چوب، سنگ، صدف، مخروط کاج، برگ‌‏ها و…، گزینه‌‏های خیلی زیادی می‌‏توانند باشند. باید یک کیسه کوچک یا ظرفی برای جمع آوری این گنجینه‌‏ها همراهتان ببرید. مراقب باشید که تابلوهای مربوط به قوانین جمع آوری اشیا را از قلم نمی‌‏اندازید تا به محیط زیست صدمه نزنید.

جمع کردن این اشیا، تجربه خوبی برای بچه‌‏هاست و ممکن است محرک انگیزه آنها باشد .

منافع جسمی و ذهنی

ثابت شده است که عادت پیاده‌‏روی مزایای زیادی برای سلامت جسم دارد، مثلا کمک به کنترل وزن، بهبود سلامت قلب و عروق، افزایش جذب ویتامین د، کاهش استرس و بهبود سلامت ذهنی و روانی. همچنین مطالعات نشان داده‌‏اند که وقت گذاراندن در طبیعت باعث می شود میزان شادی درونی افزایش یابد.

رشد یک عادت خوب در زندگی

عادت منظمی برای پیاده‌‏روی با فرزندان‌‏تان داشته باشید و آنها را تشویق کنید تا آن را بخش مهمی از فعالیت‌‏های خود درنظر بگیرند. این عادت خوبی است که می‌‏توانند هرجایی و در هر مرحله‌‏ای از زندگی آن را به‌‏کارگیرند و منش مفیدی برای  بقیه عمر آنهاست.

راهی ساده‌‏تر از این وجود ندارد که بتوانید عملا فرهنگ کاوش، کنجکاوی، فعالیت جسمی و شادی را در فرزندان خود پرورش دهید. پس اعضای خانواده را دور هم جمع کنید و به پیاده روی بروید.

نویسنده: مریم خادمی، عضو انجمن هوای پاک کندو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *