پارک شهر | اولین بوستان شهر تهران

نویسندگان مطالب و تحقیقات میدانی توسط :
فاطیما صید آبادی : دانشجوی محیط زیست
سمیه جعفری : کارشناس حقوق

پارک شهر قدیمی ترین بوستان تهران است که در سال ۱۳۲۵ و به دستور رضاشاه ، در محله ی سنگلج تهران بنا شد که امروزه نیز ، یکی از مکانهای پربازدید پایتخت محسوب می شود.

پارک شهر در زمینی به مساحت حدود ۲۵ هکتار بنا شده است که بیش از ۱۷ هکتار آن را فضای سبز دربرگرفته است و در واقع بیش از ۴ هکتار آن را چمن کاری و حدود ۱۳ هکتار آن درختکاری شده است و بقیه ی مساحت پارک به آب نماها ، پیاده رو ها ، خیابان ها و بناهای درون پارک اختصاص یافته است .

این پارک در منطقه ی ۱۲ تهران واقع شده که از شمال به پایانه و خیابان فیاض بخش ، از غرب به خیابان وحدت اسلامی ( شاپور ) از سمت جنوب به خیابان بهشت و از شرق به خیابان خیام منتهی می شود .

امکانات پارک و قسمتهای دیدنی پارک :

امکانات داخل پارک عبارتند از  کتابخانه ، دریاچه ، آکواریوم ، مجموعه ی ورزشی ، زمین چمن مصنوعی ، وسایل بازی کودکان ، سفره خانه سنتی ، موزه ی صلح ، کلینیک گل و گیاه ، مرکز آموزش و مشاوره ی فضای سبز ، باغ پرندگان ، ایستگاه پرنده نگری ، مسیر دوچرخه سواری ، مجموعه بازی راپل ، مجتمع ورزشی ، خانه محله بهشت ،  تندیس بعضی از حیوانات و سرویس بهداشتی عمومی و معلولین

پارک معلولین :

پارک شهر جزء معدود پارکهای تهران است که در آن مکانهایی جهت رفاه معلولین تعبیه شده که از جمله ی آنها می توان به زمین بازی معلولین و سرویس بهداشتی معلولین اشاره کرد.

پیشینه ی پارک شهر :

در تحقیقات میدانی ، بعضی از افراد قدیمی و مسن پارک ، معتقد بودند که پارک شهر در زمانهای قدیم محل دفن اجساد و قبرستان بوده و چون در مناطق قبرستانی ، غالبا درخت کاشته می شد ، لذا کم کم این قبرستان به پارک تبدیل شد و همچنین کارشناسان پارک نیز به این موضوع اعتقاد و باور داشتند ، چرا که هنگام کند وکاو در منطقه به استخوان های اجساد زیادی بر خورده بودند که بر درستی این گمان ، صحه می گذارد .

 

آشنایی با پارک بازیافت

 

نکته ی حائز اهمیت در این پارک وجود کتابخانه ی بزرگ و کامل می باشد که به دستور فرح پهلوی در این پارک احداث گردیده است.

پوشش گیاهی پارک شهر :

درختان این پارک قدیمی عبارتند از ؛ سرو شیراز _ سرو نقره ای _ کامین پاریس ( نوعی سرو ) _ کاج تهران _ کاج مشهدی _ کاج سدروس یا کاج سوزنی _ بید مجنون توت مجنون _ درخت تبریزی _ درخت صنوبر کانادایی درخت صنوبر قندی _ زبان گنجشک _ درخت نارون _ درخت چنارک _ درخت برگ بو _ اقاقیا_ درخت فنیکس ( نخل خرما )  و درخت اشقه

و در ختان میوه عبارتند از :

درخت سیب _ گلابی _ شلیل _ آلو _ توت و گردو می باشد.

و بوته ها عبارتند از :

بوته های یاس هلندی _ یاس امین الدوله _ بوته ی یوکا باغی ( بو ته های سبز آناناسی ) _ بوته ی سی کاس _ بوته ی میخک هندی _ بوته ی گل یخ _ بوته ی پیری کانتا ( از خانواده ی شمشادها ) _ شمشاد برگ پرتقالی _ شمشاد ترون _ شمشاد ابلغ _ شمشاد سبز و شمشاد نعنایی می باشد.

و در پایان تشکر ویژه از جناب آقای مهندس زارعی ، کارشناس پارک شهر ، جناب آقای اسکندری حراست پارک و باغبان قدیمی پارک شهر که ازاطلاعات بسیار خوب و مفیدی در مورد پوشش گیاهی پارک شهر به ما ارائه دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *