آگلونما اکسیژن ساز همیشگی خانگی

نویسنده : شیرین کیخاونی

فوق لیسانس مدیریت صنعتی

عضو کارگروه درختبان انجمن هوای پاک کندو

تهیه دیتاها : مریم صغیردار

لیسانس مهندسی محیط زیست 

عضو کارگروه درختبان انجمن هوای پاک کندو

 

 

به نام خدا

گل آپارتمانی آگلونما، فواید بسیاری برای سلامتی دارد و طبق تحقیقات ناسا در لیست گیاهان تصفیه کننده هوا جای می‌گیرد. این گیاه زیبا آلودگی ها و مواد شیمیایی موجود در هوا را جذب کرده و به جای آن اکسیژن تولید می کند. انواع گل آگلونما در رنگ ها و طرح های مختلف در بازار موجود می‌باشد که هر کدام از آن ها زیبایی خاص خود را دارند. برای مثال آگلونما سفید یکی از انواع پرطرفدار گیاه آگلونما می باشد که برگ های آن ترکیبی از رنگ سفید و سبز تیره می باشد. شرایط نگهداری آگلونما بسیار آسان است و از گیاهان مناسب افراد تازه کار در نگهداری گیاهان به شمار می رود.

گل آگلونما (Aglaonema) یا همیشه سبز چینی (Chinese Evergreen) بومی مرداب های جنوب شرقی آسیا و جنگل های گرمسیری است. این گیاه زیبا از خانواده شیپوری هاست و بیش از ۴۰ گونه مختلف دارد که هر کدام در نوع خود بی نظیرند. آگلونما تا سال ۱۸۰۰ که به انگلستان برده شد و به یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی تبدیل شد، ناشناخته بود.

انواع مختلف این گیاه ابلق هستند، برگ های آن ها با ساقه کوتاه، نیزه ای شکل و خم شده به سمت پایین است و طول برگ ها میتواند از ۱۰ تا بیش از ۳۰ سانتیمتر باشد. ارتفاع سایزهای بزرگ این گیاه به بیش از ۶۰ سانتیمتر هم میرسد. در شرایط ایده آل ،گلهای کوچک و سفید رنگی می دهد که جنبه زینتی ندارند و بهتر است قطع شوند تا مانع رشد گیاه نشوند.

این گیاه مقاومت خوبی در برابر گرما و خشک دارد و نگهداری گل آگلونما آسان است، به همین دلیل یک گزینه مناسب برای نگهداری در آپارتمان و دفاتر کار به شمار می رود. این گیاه می‌تواند در زمان کمی سموم زیادی را از بین ببرد و همین امر سبب شده است تا به عنوان یکی از گیاهان مناسب برای اتاق خواب انتخاب شود. تمامی گیاهان در روز دی اکسید کربن را جذب کرده و اکسیژن تولید می‌کنند، اما گیاهان تصفیه کننده هوا مانند آگلونما، در شب نیز اکسیژن تولید می‌کنند و علاوه بر این،  سموم را هم از بین می‎برد، پس بودن آن در اتاق خواب می‌تواند خواب آسوده و عمیقی را برای ما به ارمغان بیاورد.

 

انواع گل آگلونما

در انواع مختلف آگلونما سایز برگ ها با یکدیگر تفاوت دارند و در برخی از آنها برگ ها باریک یا کوچک و در برخی دیگر برگ ها پهن و درازترند. رنگ بندی برگ ها نیز بسیار متفاوت است و همه مدل های گل آگلونما ابلق هستند. برخی از گونه های رنگی به نور بیشتری برای شاداب ماندن نیاز دارند. در زیر با تعدادی محدودی از گونه های معروف این گیاه آشنا می‌شویم:

۱.آگلونما صورتی

مدل های بسیار زیادی از آگلونما صورتی مانند: آگلونما قرمز، آگلونما لب ماتیکی، سوزی و … وجود دارد که در زیر تعدادی از آنها را در کنار یکدیگر مشاهده می کنید. این گونه ها بسیار پرطرفدارند و به دلیل رنگی بودن به نور بیشتری احتیاج دارند.

 

۲.آگلونما سفید

اگلونما سفید یکی از انواع پرطرفدار آگلونما است که روی برگ های آن پر از لکه های سفید رنگ است و این رنگی بودن برگ ها بر روی شرایط نگهداری گل آگلونما سفید تاثیر دارد و این گیاه برای ادامه دار بودن طراوت و زیبایی به نور زیادی نیاز دارد.

۳.آگلونما بلک

آگلونما بلک یکی از انواع مقاوم و محبوب آگلونما است که به دلیل رنگ تیره برگ هایش به نور کمتری احتیاج دارد.

۴. آگلونما سیلور کوئین

این گونه پرطرفدارترین و شناخته شده ترین نوع گیاه است که به نگهداری زیادی نیاز ندارد و برای افراد مبتدی که میخواهند نگهداری از گیاهان را برای اولین بار تجربه کنند، مناسب است.

۵. آگلونما کاتلاس(Aglaonema Cutlass)

این نوع از ، به اگلونما قمه ای نیز معروف است و این نام گذاری به دلیل شکل برگ های گیاه است که کشیده و باریک مانند خنجر می باشد.

۶- آگلونما امرالد بی(Aglaonema Emerald Bay)

این گونه نیز به دلیل تیره بودن رنگ برگ هایش به نور کم مقاوم است.

۷. آگلونما بی جی فریمن (Aglaonema BJ Freeman)

۸.آگلونما پیکتم ولوت (Aglaonema Pictum Velvet)

این گیاه برگ های بسیار خاص و جذابی دارد و در کشور ما بسیار کمیاب است.

 

شرایط نگهداری آگلونما :

شرایط نگهداری آگلونما در انواع مختلف آن تقریبا مشابه است و تنها مقدار نور مورد نیاز آن هاست که با یکدیگر متفاوت است و

نور :

اگلونما نیاز نوری کمی دارد و در بین گیاهانی که تقریبا بدون نور زنده می‌مانند، در رتبه‌های اول قرار دارد. بهترین مکان برای آن، جایی در پشت پنجره شمالی با نور غیر مستقیم است. توجه کنید که این گیاه را در معرض نور مستقیم قرار ندهید، چرا که برگهای آن دچار آسیب می‌شوند. همواره این نکته را در نظر داشته باشید که گونه های رنگی به نور بیشتری نیاز دارند و کمبود نور باعث از بین رفتن زیبایی آن ها می شود.

آبیاری :

گونه های مختلف آین گیاه به آبیاری نسبتاً مشابهی نیاز دارند و باید زمانی اقدام به آبیاری کنید که رویه‌ی خاک کاملا خشک شده باشد. آبیاری زیاد برگهای این گیاه را خراب کرده و گیاه را دچار بیماری پوسیدگی ریشه می‌کند.

رطوبت :

این گیاه ه دلیل بودن در زادگاهی گرم و مرطوب، به رطوبت نیاز دارد. با استفاده از راههای تامین رطوبت گیاهان، می‌توانید رطوبت این گیاه را تامین کنید. ایجاد جزیره و قرار دادن یک ظرف آب در کنار آن، میتواند برای آن کافی باشد. همچنین بهتر است در تابستان حداقل روزی یکبار غبار پاشی با آب جوشیده‌ی سرد شده بر روی برگها صورت بگیرد. جالب است بدانید که علاقه این گیاه به رطوبت، آن را به یک گیاه مناسب در حمام و سرویس بهداشتی تبدیل کرده است.

دما

دما ایده آل آگلونما ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتیگراد است و این گیاه به سرما حساس است و سرمای بیش از اندازه به راحتی موجب مرگ گیاه می شود. باید بدانید که قرار گرفتن این گیاه در نزدیکی وسایل سرمایشی و یا گرمایشی هم منجر به از بین رفتن گیاه میشود.

کود دهی :

این نوع گیاهان نیاز شدیدی به تغذیه مصنوعی ندارد، اما برای رشد بهتر در فصول رشد یعنی بهار و تابستان، می‌توانید از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید و این کود را هر دو هفته‌ یکبار به گیاه بدهید.

خاک :

خاکی با زهکش بالا و سبک مناسب این گیاه است. مخلوطی از خاکبرگ، ماسه ، پیت، خاک باغچه یا خاک و کود آماده و خاک‌برگ برای این گیاه کافی است.

تعویض گلدان :

به طور معمول هر ۱ یا ۲ سال یکبار، آگلونما نیاز به تعویض گلدان خواهد داشت. اما اگر زودتر از این زمان، ریشه ها از زیر گلدان بیرون زدند و برگهای گیاه با وجود فراهم بودن تمامی شرایط، بیحال بودند، نشان دهنده این است که زمان تعویض گلدان فرارسیده است.

تمیز کردن برگ ها :

در صورت غبارآلود بودن برگها، بهتر است هر چند وقت یکبار با آب ولرم و بدون املاح، برگهای این گیاه را تمیز کنید. در صورتی که لکه های روی برگها با آب پاک نشوند، می‌توانید از محلول شیر ( به مقدار کم ) و آب استفاده کرده و لکه هارا پاک کنید. این محلول برای برگها یک ماده‌ی مفید نیز محسوب می‌شود.

  

تکثیر آگلونما چگونه است !؟

تکثیر این گیاه در تابستان و به ۴ روش اصلی صورت می‌گیرد :

  • قلمه زدن آگلونما
  • تکثیر آگلونما در آب
  • تکثیر آگلونما از طریق تقسیم بوته
  • کاشت بذر آگلونما

 

 

بیماری های رایج آگلونما و درمان آنها :

لکه های قهوه‌ای روی برگها :

در صورتی که شرایط نگهداری گل آگلونما مناسب نباشد، این مشکل ایجاد میشود و لکه های قهوه‌ای ممکن است که به دلیل تابیدن نور زیاد خورشید بر روی برگها، غبار پاشی برگها در معرض تابش آفتاب، آلوده بودن هوا و یا وجود آفت در خاک ایجاد شده باشد. بهتر است که در ابتدا مشکل را شناسایی کرده و سپس به رفع آن اقدام کنید. برای از بین بردن آفت بهتر است که در ابتدا از سموم خانگی استفاده کرده و در صورت نتیجه نگرفتن، از سموم شیمیایی استفاده کنید.

افتادگی و بی حالی برگ ها :

گیاه در معرض هوای سرد است و یا گلدان آن کوچک شده است. حتی آبیاری کم نیز ممکن است باعث بروز این حالت بشود. گیاه را به مکان گرمتری ببرید و آبیاری آنرا به تعویق نیندازید.

موجودات ریز، سفید و پنبه‌ای مانند در زیر برگها و محل رویش آنها وجود دارد :

این حشرات به شپشک‌های آرد آلود معروفند و بهتر است برای از بین بردن آنها، قبل از استفاده از سموم شیمیایی، از محلول رقیق آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید.

زرد شدن برگها :

آبیاری بیش از انداره و یا کمتر از نیاز گیاه، باعث بروز این مشکل می‌شود. هرگز در آبیاری گیاه تعویق نیاندازید.

ریز و کوچک بودن برگهای جدید :

کوچک بودن گلدان، ضعیف شدن گیاه و بسیار تاریک بودن محل قرار گیری گیاه، می‌تواند عامل این مشکل باشد. بهتر است که گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *