رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم: سامانه ملی سیاهه انتشار راه اندازی شد

سامانه ملی سیاهه انتشار

به گزارش برنا؛ محمدمهدی میرزایی قمی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در مراسم رونمایی از برنامه جامع کاهش آلودگی هوا گفت: سامانه ملی سیاهه انتشار در راستای بروزسانی اطلاعات مربوط به آلودگی هوا و آلاینده ها راه اندازی شد.

او افزود: این مطالعات تا به امروز انجام نشده بود و برای اولین بار دانشگاه ها پای کار آمده اند تا مطالعات انجام شود و به ما راهکار ارائه دهند. همیشه ما متهم بودیم که برای آلودگی هوا برنامه خاصی نداریم اما این اقدامات نشان می دهد که برنامه نیز وجود دارد و به دنبال حل ریشه ای مشکل آلودگی هوا هستیم.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: آمریکا در سال ۲۰۱۸ رقم ۷۸۹ میلیون دلار صرفا بودجه برای بهبود کیفیت هوا هزینه کرده است و این نشان می دهد که اعتبارات ما چقدر پایین تر از این رقم است و نشان می دهد چقدر مقوله هوا مهم است. امروز به ازای هر دلاری که برای آلودگی هوا هزینه شود، منجر به سود ۳۰ دلاری برای ما می شود زیرا مانع سایر آسیب ها می شویم.

میرزایی قمی ادامه داد: ما طبق مصوبه قانون هوای پاک و ماده ۲۴ آن موظف شده بودیم که سامانه سیاهه انتشار را برای شهرهای پرجمعیت طراحی و راه اندازی کنیم. ۱۳ دانشگاه تهران به رهبری دانشگاه تهران این پروژه را آغاز کردند و مقرر شد برای ۹ شهر تبریز، تهران، اراک، کرمانشاه، قم، کرج، اصفهان، شیراز و اهواز طراحی شود.


قسمت چهاردهم پادکست کندو | اتوبوس‌های فرسوده و آلودگی هوا


رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم افزود: پروژه سیاهه انتشار در گذشته فقط در قسمتی از تهران انجام می شد اما امروز این سامانه در نقطه های مختلف کشور نیز عملیاتی می شود. در قانون هوای پاک به موارد زیادی از جمله بحث سوخت و فضای سبز و نوسازی حمل و نقل عمومی اشاره شده است اما ما نمی دانستیم با انجام هر کدام از این طرح ها تا چه میزان آلودگی هوای ما کاهش پیدا می کند که با راه اندازی سامانه سیاهه انتشار این امر ممکن می شود. از این پس مدیران با راه اندازی این سامانه می توانند به مراتب بهتر تصمیم گیری کنند. آلاینده ها در کشور ثابت و متحرک هستند و در این سامانه سهم هر کدام به صورت جزئی و دقیق در آلودگی هوا مشخص می شود.

میرزایی قمی تصریح کرد: این سامانه علاوه بر ارائه اطلاعات، راهکار و وظیفه هر سازمان را برای مقابله با آلودگی هوا را نیز مشخص می کند. تمامی اطلاعات در سامانه بارگذاری می شود و یک شفافیت ایجاد می شود که همگان می توانند آن را رصد کنند و به راحتی با مراجعه به سایت این سامانه می توان فهمید کدام دستگاه عامل آلودگی هوا است.این پروژه ادامه دار خواهد بود و قابل توسعه است. در این سامانه ۱۳ شاخص مشخص شده است و برای هر استان برنامه بومی و در برخی از این شاخص ها برنامه های ملی ترسیم می شود.


در زمان آلودگی هوا چی بوخوریم؟


او افزود: آموزش های لازم به استان ها داده شده است و مقرر شده است هر ساله اطلاعات تحت محاسبه قرار گیرد و اطلاعات در مورد آلودگی هوا به روز خواهد شد. سامانه پیش بینی آلودگی هوا نیز ذیل این سامانه تعریف شده است. طبق توافقی که میان وزارت راه، محیط زیست و دانشگاه تهران صورت گرفته است مقرر شده است این سامانه نیز راه اندازی شده و ۷۲ ساعت قبل از روز آلوده این امر از طریق سازمان هواشناسی اعلام شود تا کمیته اضطرار بتواند بهتر در خصوص تعطیل کردن یا تعطیل نکردن شهر تصمیم گیری کند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در پایان اظهار کرد: سامانه سیاهه، انتشار تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی جامعه و شهروندان را نیز مشخص خواهد کرد و نشان می دهد که هر آلاینده چه آسیب هایی را در پی دارد و حتی خسارت هایی را که بر ما تحمیل می کند، مشخص می کند.

این خبر از سایت برنا برداشته شده است و اصل خبر را می‌توانید در اینجا بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *