مقدمه‌ای بر گیاه دراسنا | مهمان آفریقایی برای آپارتمان‌ها

معرفی گیاه دراسنا

مقدمه‌ای بر گیاه دراسنا

دراسنا اصالتا متعلق به جنوب شرقی آفریقاست و گیاهی محبوب در این منطقه به شمار می‌آید. این گیاه از خانوادهٔ مارچوبه (Asparagaceae) است و به‌طور معمول در محیط‌های گرم رشد بهتری دارد، پس اگر در شهری با آب و هوای گرم زندگی می‌کنید دراسنا می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای شما باشد. البته از آنجا که حتی در صورت سرد بودن هوا نیز محیط داخلی منزل دمایی متعادل دارد، پس جای نگرانی نیست، حتی اگر محیط زندگی شما آب و هوایی سرد داشته باشد.
حدود ۱۲۰ گونه مختلف از درخت‌ها و درختچه‌های این گیاه زیبا در جهان کشف شده است. فرقی نمی‌کند کدام نوع از آن را دوست دارید؛ بلالی، کامپکت، برگ لیمویی و … هر کدام از انواع دراسنا ضمن دارا بودن زیبایی خاص و ویژه خود، در یک مسئله مشترک‌اند و آن هم، نیاز بسیار کم گیاه به رسیدگی است.
برگ‌های تیره و زیبای گیاه دراسنا با طرح‌های ظریف خود، آن را بسیار منحصربه فرد کرده و در اکثر لیست های خرید گل و گیاه آپارتمانی قرار داده است.

گیاهان این خانواده، می‌توانند بسیار بزرگ و متراکم شوند، بنابراین هرس کردن بخش بالایی گیاه برای حفظ تناسب ظاهری امری ضروری به شمار می‌آید. دراسنا در طبیعت اصلی خود رشد طولی زیادی دارد و معمولا بسیار مرتفع می‌شود، اما در شرایط آپارتمانی تا ارتفاع بسیار کمتری رشد خواهد کرد. برای مثال، دراسنا بلالی در مناطق گرمسیری آفریقا تا ۱۵ متر رشد می‌کند، اما اگر به‌عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری شود نهایتا به ارتفاع ۱۲۰ الی ۱۸۰ سانتی‌متری خواهد رسید؛ فقط کافی است نور مناسب و آب کافی برای دراسنا فراهم کنید تا برای مدت طولانی از حضور این گیاه زیبا و دلنشین در منزل خود لذت ببرید!

 

مقدمه‌ای بر گیاه دراسنا

نکته‌ای که در نگهداری از گیاه دراسنا باید درنظر داشته باشید این است که دراسنا گیاهی سمی است، بنابراین آن را از دسترس

کودک و حیوانات خانگی خود دور نگه دارید تا مبادا خیال خوردن آن به سرشان بزند!

 

اما بعد از معرفی و آشنایی با گیاه دراسنا نوبت به معرفی انواع آن می‌رسد:

انواع مختلف دراسنا

همانطور که گفتیم، دراسنا گیاهی با تنوع بالاست، اما از بین گونه‌های مختلف آن فقط چند نوع هستند که به‌صورت تجاری و در ابعاد گسترده، کاشته و فروخته می‌شوند. با اینکه نگهداری از همه انواع دراسنا آسان است، اما هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند که در ادامه شما را با ۶ گونه از این گیاه آشنا خواهیم کرد:

1.دراسنا برگ لیمویی (Lemon lime Dracaena)

گیاه دراسنا برگ لیمویی با برگ‌های سبز و زرد رنگ خود، ظاهری بسیار زیبا و منحصربه‌فرد دارد. علاوه‌براین، نگهداری از دراسنا برگ لیمویی مثل سایر هم‌خانواده‌هایش آسان است و برای دنیای امروزی گزینه‌ای مناسب به‌شمار می‌رود.

معرفی گیاه دراسنا لیمویی

 

این گیاه می‌تواند در داخل محیط خانه نیز تا حدود ۲ متر رشد کند، البته در صورتی که شرایط نگهداری آن ایده‌آل باشد، اما اگر به‌هردلیلی نمی‌خواهید خیلی رشد کند می‌توانید با هرس کردن مداوم آن، اندازه آن را همیشه کوچک نگه دارید.در نگهداری از گیاه دراسنا برگ لیمویی هر از گاهی گیاه را بچرخانید تا فتوسنتز آن به طورموثرتر و بهتری صورت بگیرد. این کار باعث بهبود رشد گیاه نیز خواهد شد.

۲٫دراسنا پرچمی (مارگیناتا)

دراسنا پرچمی از دیگر اعضای خانواده دراسنا است که به‌عنوان گیاه آپارتمانی از آن یاد می‌شود. این گیاه درست مثل یک نخل کوچک به ارتفاع حدود ۲ متر می‌رسد و برگ‌هایی سبز و باریک و تنه‌ای قائم و چوبی دارد.

 

معرفی گیاه دراسنا پرچمی

۳٫ دراسنا بلالی (Dracaena Fragrans)

یکی دیگر از انواع محبوب دراسنا، دراسنا بلالی است. برگ‌های این گیاه پهن و رنگی بوده و به ارتفاع ۶۰ و پهنای ۸ سانتی متر می‌رسند. اگر به برگ دراسنا بلالی نگاه کنید، تنوع خطوط سبز و زرد را به وضوح خواهید دید. کافیست کمی به این گیاه رسیدگی کنید تا برگ‌های زیبا و خیره کننده آن را ببینید. اگر به‌خوبی از آن نگهداری کنید و کمی هم خوش شانس باشید، می‌توانید منتظر شکوفه زدن گل‌های ریز سفید رنگ آن باشید!
در نگهداری از گیاه دراسنا بلالی درنظر داشته باشید که این گیاه نیاز دارد تا مدتی خشک باشد؛ به‌طوری‌که بعد از اینکه به اندازه کافی به آن آب دادید، باید تا خشک شدن کامل سطح خاک صبر کنید و مجددا به آن آب بدهید. دراسنا بلالی عاشق رطوبت است، پس سعی کنید همیشه محیط آن رطوبتی باشد. توجه داشته باشید قهوه ای شدن برگ‌های این گیاه نشانه کمبود رطوبت هواست.

 

معرفی گیاه دراسنا بلالی

۴٫دراسنا رفلکسا (گلبانگ هند)

دراسنا رفلکسا ظاهری مرتب‌تر نسبت به دراسنا پرچمی دارد. برگ‌های سبز رنگ این گیاه خمیده و حلقوی هستند و به زیبایی با نواری زرد رنگ تزئین شده‌اند. رفلکسا بین ۹۰ الی ۱۲۰ سانتی‌متر رشد می‌کند و جز گیاهان آپارتمانی فوق‌العاده زیبا به‌شمار می‌رود.

 

معرفی دراسنا رفلکسا

۵٫ دراسنا کامپکت (Dracaena Compacta)

گیاه دراسنا کامپکت در اصل متعلق به جنوب شرقی آفریقاست. برگ‌های زیبا و ظریفاین گیاه و شکل خاص آن‌ها، دراسنا کامپکت را به یک گیاه آپارتمانی بسیار زیبا مبدل کرده است. رشد این دراسنا کامپکت بسیار آرام است، بنابراین اگر دنبال گیاهی هستید که پس از خرید، خیلی رشد نکرده و بزرگ نشود، قطعا دراسنا کامپکت انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

دراسنا کامپکت

 

۶٫ دراسنا تارزان (Dracaena Tarzan)

گیاه دراسنا تارزان ابتدا در ایالت فلوریدای آمریکا کشف شد و بعدها به‌خاطر ظاهر زیبایش به‌سرعت بین مردم سراسر جهان محبوب شد. این نوع از دراسنا برگ‌های ضخیمی داشته و گاهی ردی از رنگ صورتی نیز روی آن‌ها دیده می‌شود.

 

دراسنا تارزان

بالاخره نوبت به روش نگهداری از گیاه دراسنا می‌رسد؛


روش نگهداری از گیاه دراسنا

همان‌طور چندین بار در طول مطلب تا اینجا اشاره کردیم، دراسنا روش نگهداری آسانی دارد، بنابراین اگر به‌تازگی پرورش گیاهان آپارتمانی را شروع کرده‌اید، می‌تواند انتخاب عالی برای شما باشد. برای اینکه شرایط ایده‌آل گیاه را برای آن فراهم کنید، لازم است چندین پارامتر که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را درنظر داشته باشید.

نور مورد نیاز در نگهداری از گیاه دراسنا

بعضی از انواع دراسنا مثل دراسنا بلالی در نور کم نیز رشد بسیار خوبی دارند، اما سایر گیاهان خانواده دراسنا، نور زیاد، فلیتر شده و غیرمستقیم خورشید را ترجیح می‌دهند و از بودن در مکانی روشن لذت می‌برند، اما فراموش نکنید که نور مستقیم خورشید به برگ‌ها آسیب می‌زند؛ مگر اینکه گیاه در طبیعت اصلی خود نیز تحت نور مستقیم خورشید رشد کرده باشد. در نتیجه مکانی را برای دراسنا انتخاب کنید که ضمن دریافت نور کافی، از تابش مستقیم نور خورشید در امان باشد.

در طول نگهداری از گیاه دراسنا به این نکته توجه داشته باشید که اگر برگ‌های گیاه کم رنگ و بلندتر شدند، یعنی گیاه به نور بیشتری نیاز دارد؛ در نتیجه برای رفع مشکل باید گیاه را به‌محیطی روشن‌تر منتقل کنید.

 

آبیاری

شهرت دراسنا، به نیاز کم آن به آبیاری است!برای این گیاه همیشه آبیاری کم بهتر از آبیاری زیاد است، اما نباید اجازه دهید که خاک گیاه کاملا خشک شود و موقع خشک شدن خاک نیز، باید آن را به‌خوبی آبیاری کنید؛ طوری‌که آب به همه قسمت‌های خاک آن برسد. برای این کار گلدان را در سینک یا ظرفی عمیق قرار داده، سپس به‌آرامی شروع به آب دادن به گلدان گیاه کنید. آبدهی به گلدان باید تا زمانی ادامه پیدا کند که آب اضافه از زیر گلدان خارج شود.

در مورد تعداد دفعات آبیاری در طول هفته و نگهداری از گیاه دراسنا باید گفت که تعداد دفعات آبیاری به ویژگی‌های محیطی گیاه مثل میزان نور ورودی، اندازه گلدان، میزان رطوبت هوا و مواردی از این قبیل بستگی دارد، مثلا در تابستان ممکن است لازم باشد هفته‌ای یکبار به گیاه آب بدهید؛ در نتیجه نمی‌توان برای این مورد تعداد مشخصی پیشنهاد کرد، اما می‌توانید با یک راهکار ساده به‌راحتی متوجه فرارسیدن زمان آبیاری شده و از روی آن تعداد دفعات آبیاری دراسنا خود را مشخص کنید. راهکار به این شکل است که باید خاک گلدان دراسنا را هر چند روز یکبار چک کنید معمولا هنگامی که نیمه بالایی خاک خشک شد، زمان مناسبی برای آبیاری دراسناست.

آب مناسب برای دراسنا، آب تصفیه شده، باران و یا آب مقطر است، چراکه این گیاه نسبت به نمک و املاح موجود در آب لوله‌کشی حساس است. درنظر داشته باشید که دراسنا خاک خشک را ترجیح می‌دهد و خاک همواره خیس، زمینه‌ساز ابتلای این گیاه به انواع بیماری‌های قارچی و پوسیده شدن ریشه آن است. پس یادتان باشد بیش‌ازحد گیاه را آبیاری نکرده و آب اضافه‌ای که از زیر گلدان خارج می‌شود را دور بریزید تا با گلدان در تماس نباشد، زیرا ممکن است باعث عدم تهویه هوا و ایجاد بیماری‌های قارچی در گیاه شود.

 

خاک

دراسنا در خاکی غنی با مقادیر بالای الیاف طبیعی و زهکشی عالی رشد می‌کند. برای مثال، خاک گلدان حاوی زغال سنگ برای آن مناسب است و می‌تواند خاکی ترکیبی از خاک باغچه+خاک برگ+ شن یا پرلیت باشد.

کوددهی در طول نگهداری از گیاه دراسنا

الزامی برای کود دادن به گیاه دراسنا در طول نگهداری از آن وجود ندارد، اما قطعا کوددهی صحیح شرایط رشد گیاه را بهتر کرده و گیاهتان ضمن رشد بیشتر شاداب‌تر نیز خواهد بود. از دید درست نگاه کنیم دراسنا نیز مثل اغلب گیاهان آپارتمانی، بهتر است سالی یک یا دو بار کود مناسب دریافت کند. به‌این‌منظور کود مایع چندمنظوره گیاهان آپارتمانی یا کود امولسیون ماهی انتخابی مناسب و پاسخ‌گوی نیازهای دراسناست.

برای کوددهی به دراسنا یک واحد از کود انتخابی را در ۴ برابر میزان آبی که باید به یک واحد آن اضافه کنید رقیق کرده و به خاک اضافه کنید. در طول کوددهی خاک باید حتما خیس باشد تا کود سبب سوختن ریشه نشود. یادتان باشد کوددهی تنها باید در فصول رشد گیاه یعنی از فروردین تا شهریور انجام شده و در سایر فصول سال نیازی به کوددهی به آن نیست.

دما و رطوبت

دمای محیط نگهداری از گیاه دراسنا باید بین ۱۵ تا ۲۴ درجه باشد، اما دمای ایده‌آل آن محدوده بالاتر از ۱۸ درجه سانتی‌گراد است. در نظر داشته باشید که سرمای ناگهانی می‌تواند به برگ‌ها آسیب زده و آن را از بین ببرد، درنتیجه در فصول گرم سال گیاه را از دستگاه‌های سرمایشی دور کرده و در فصول سرد سال نیزدر نزدیکی پنجره و درهایی که مدام باز و بسته می‌شوند قرار ندهید.

در مورد رطوبت مورد نیاز دراسنا باید گفت که گیاهان خانواده دراسنا از تابستان‌های گرم و مرطوب لذت می‌برند. اگر در محیطی با تابستان‌های خشک زندگی می‌کنید، سعی کنید با استفاده از دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا یا اسپری کردن آب در اطراف گیاه، رطوبت محیط را افزایش دهید. دراسنا گیاهی گرمسیری است، پس نه تنها تابستان، بلکه هر موقعیت گرم و مرطوب دیگری برای آن دوست داشتنی است.

 

گلدان مناسب برای نگهداری از گیاه دراسنا

یک گلدان خوب، باید زهکشی مناسب را برای خاک فراهم کند. پس شرط اولیه انتخاب گلدان برای هر گیاهی، داشتن حفرات زهکشی متعدد در سطح زیرین است، اما برای دراسنا چون این گیاه خاک خشک را می‌پسندد گلدان‌های سفالی مناسب هستند؛ این جنس از گلدان‌ها، خاک را بین دفعات آبیاری به‌خوبی خشک کرده و مانع از خشک شدن مطلق آن می‌شوند. یعنی دقیقا شرایطی که دراسنا برای رشد به آن نیاز دارد. درموقع خرید گلدان یادتان باشد اگر دراسنا شما کوچک است، گلدانی با حداقل اندازه ۲۰ سانتی‌متر برای آن خریداری کرده و سراغ خرید گلدان کوچک‌تر نروید.

هرس کردن

پاسخ دراسنا نسبت به هرس کردن در طول نگهداری از آن، کاملا مثبت است. برای مثال اگر می‌خواهید قد گیاه دراسنا بلالی خود را کوتاه کنید، کافیست ساقه‌های بالایی را ببرید تا پس از آن دسته‌ای از برگ‌های جدید جایگزین آنها شده و ظاهری متراکم‌تر به گیاه ببخشند.
بعد از هرش کردن حواستان باشد اگر برگ‌های قهوه‌ای به دلیل عدم دریافت نور کافی یا آبیاری بیش از حد در گیاه ظاهر شدند، آنها را جدا کنید تا برگ‌های جدید و سالم در جای آنها رشد کنند.

 

 

معرفی گیاه دراسنا

سمی بودن

دراسنا سمی است و در صورت بلعیده شدن، اثرات سمی خواهد داشت. عوارض این گیاه ممکن است استفراغ، تهوع، کاهش وزن، بیش فعالی دوره‌ای و یا گشاد شدن مردمک باشد. در نتیجه آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی (بخصوص سگ و گربه) دور نگه دارید.


تشویق دراسنا به گل‌دهی در طول مراقبت و نگهداری از آن

دراسنا، به عنوان گیاهی برگ دار شناخته می‌شود. در واقع دلیل اصلی نگهداری از آن، لذت بردن از برگ‌های زیبای آن است، اما گاهی می‌توان انتظار داشتن شکوفه را نیز داشت! برای مثال دراسنا بلالی می‌تواند شکوفه‌های ریز، معطر و خوش رنگی ایجاد کند. برای اینکه دراسنا را به سمت گلدهی سوق دهید، کافیست گلدان آن را به اتاقی خنک و فاقد دستگاه‌های گرمایشی ببرید و آن را در هوایی خنک قرار دهید. اگر هوای خارج از خانه خنک است، می‌توانید آن را به حیاط منتقل کنید.

یادتان باشد که حداکثر دمای سرد قابل تحمل برای دراسنا، ۲ درجه سانتی‌گراد است. پس مواظب باشید آن را در سرما تنها نگذارید.

مشکلات احتمالی در طول نگهداری از گیاه دراسنا

مشکلات احتمالی نیز خود بخشی از نگهداری از گیاه دراسنا هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرند. دراین‌باره باید گفت که آفات و بیماری‌های مختلف، به ندرت برای دراسنا رخ می‌دهند، اما فلوراید موجود در آب، ممکن است سبب زرد یا قهوه‌ای شدن برگ‌های گیاه شود. در این صورت باید برای حل مشکل، از آب مقطر یا آب باران برای آبیاری گیاه استفاده کنید. این نشانه‌ها ممکن است در اثر کم بودن رطوبت محیط نیز پدیدار شوند، پس بهتر است کمی سنگریزه در زیر گلدانی بریزید. این سنگریزه‌ها آب خارج شده از زیر گلدان را جذب کرده و فضایی مرطوب در اطراف گیاه ایجاد می‌کنند. اگرچه که وسعت این رطوبت زیاد نیست، اما می‌تواند به گیاه کمک شایانی بکند. این موارد تنها بخشی از مشکلات احتمالی در مورد زرد یا قهوه‌ای شدن برگ‌های گیاه دراسنا هستند و در ادامه به‌طور کامل به این دو مورد و دلیل ریزش برگ‌های دراسنا خواهیم پرداخت.

علت قهوه‌ای شدن برگ‌های دراسنا چیست؟

در طول نگهداری از گیاه دراسنا لکه‌های قهوه‌ای به دلایل مختلفی ظاهر می‌شوند، اما اغلب اوقات، نامناسب بودن آبیاری علت اصلی است. پس از شرح دلایل بهتر است ابتدا منظور از قهوه‌ای شدن برگ را بدانید، منظور از قهوه‌ای شدن برگ‌های دراسنا یکی از ۳ مورد زیر است:

  • لکه‌های قهوه‌ای و خشک روی بعضی از برگ‌ها
  • قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها
  • و نقاط ریز و قهوه‌ای که با نوار زرد رنگ احاطه شده‌اند

حال که دقیقا منظور از قهوه‌ای شدن مشخص شد، نوبت بررسی علل اصلی است؛

۱٫ آبیاری ناپیوسته از جمله دلایل قهوه‌ای شدن برگ‌ها در طول نگهداری از گیاه دراسنا

اگر شاهد قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های دراسنا یا ظهور لکه‌های قهوه‌ای رنگ بودید، به احتمال قوی مشکل عدم پیوستگی دفعات آبیاری است؛ چراکه اینکار باعث خشکی بیش‌ازحد شده و اگر خاک بیش از حد خشک شود نیز، نوک برگ‌ها قهوه‌ای شده و لکه‌های مختلف در سطح آن پدیدار خواهد شد.

روش درمان:

بهترین روش برای تشخیص زمان صحیح آبیاری از طریق کنار زدن سطح خاک است. به‌این‌منظور چند سانتی‌‌متر از عمق خاک را کنار بزنید و رطوبت آن را بسنجید. اگر خشک بود، بهتر است گیاه را آبیاری کنید.
این کار را باید هر ۱۰-۷ روز، را تکرار کنید و اجازه ندهید بیش‌ازحد بین دفعات آبیاری وقفه ایجاد شود. در فصل تابستان توجه به این مورد از اهمیت بالاتری برخوردار است، چراکه معمولا محیط داخلی منازل در فصل زمستان، گرم و خشک است و خاک آن زودتر خشک می‌شود.

۲٫ حساسیت به آب

اگر متوجه حضور نقاط قهوه‌ای در نوک و لبه برگ‌ها شدید، احتمالا گیاه با کیفیت آب به مشکل برخورده است. وجود کلر و یا فلوئور در آب لوله کشی، یا تجمع نمک‌ها در خاک این علائم را ایجاد خواهد کرد.

روش درمان:

ظرفی مناسب انتخاب کرده و آب لوله کشی را در آن بریزید. اجازه دهید حداقل برای ۲۴ ساعت، بدون درپوش باقی بماند. به‌این‌شکل کلر و فلوراید موجود درآب تبخیر شده و آب برای گیاه ایده‌آل‌تر خواهد شد. اگر تجمع رسوبات سفیدرنگی را در سطح خارجی گلدان مشاهده کردید (بخصوص نزدیک حفرات زه کشی)، نشانه‌ نمک اضافی است، بهتر است به‌جای آبی که ۲۴ ساعت استراحت کرده است، آب جوشانده، آب مقطر یا آب باران استفاده کنید. به‌این‌شکل هم گیاه حال بهتری خواهد داشت و هم املاح اضافی آن خارج خواهند شد.

۳٫ بیماری لکه برگی از دیگر دلایل قهوه‌ای شدن برگ‌ها در طول نگهداری از گیاه دراسنا

اگر در سطح برگ دراسنا، لکه‌های قهوه‌ای پوشیده شده با نوار زرد رنگ ایجاد شده‌اند، گیاه شما به بیماری لکه برگی مبتلا شده است. حمله قارچ‌ها و باکتری‌ها به گیاه، ضمن ایجاد لکه قهوه‌ای رنگ، حاشیه زرد رنگی نیز در پی خواهد داشت. درواقع این حاشیه زرد مکان تغذیه این میکروارگانیسم‌های ناخوانده است. چنین لکه‌هایی منحصر به یک شکل خاص نبوده و در ظاهر، اندازه و رنگ متفاوت هستند.

روش درمان:

بلافاصله برگ‌های بیمار را جدا کرده و گیاه را از سایر گیاهان جدا کنید و آن را به مکانی منتقل کنید که هیچ گیاه دیگری آنجا نباشد.
برای درمان لکه برگی، بهتر است این ترکیب خانگی را درست کنید و آن را به تمام نقاط گیاه که دارای لکه‌های قهوه‌ای رنگ هستند اسپری کنید؛ به‌این شکل که دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با دو قاشق غذاخوری روغن معدنی مخلوط کنید. یادتان باشد این ترکیب را قبل از مصرف به‌خوبی تکان بدهید.

علت زرد شدن برگ‌های دراسنا چیست؟

زرد شدن برگها، نشانه‌ نامناسب بودن شرایط است. در این صورت باید سریعا وارد عمل شوید.
برگ‌های زرد، چنین ویژگی‌هایی دارند:

  • رنگ سبز خود را از دست داده و رنگ پریده هستند.
  • ظاهر محکم و شکننده برگ، به شکلی نرم و افتاده تبدیل می‌شود.
  • به‌جای رشد به سمت بالا، می‌افتند و به سمت زمین خم می‌شوند.
  • لکه‌های زرد-قهوه‌ای، در مرکز یا لبه برگ ایجاد می‌شوند، جایی که مرگ و خشک شدن برگ از آنجا آغاز می‌شود.

برگ‌های جوان‌تر (واقع در بخش بالایی) نسبت به برگ‌های قدیمی (واقع در بخش پایینی) گیاه، کمتر در خطر زرد شدن هستند. این نشانه‌ها در طی چندین هفته ظاهر می‌شوند، درنتیجه اگر تغییرات گیاه را به‌خوبی زیرنظر داشته باشید

و اما دلایل زرد شدن برگ‌های دراسنا:

۱٫ کمبود فضای کافی برای رشد ریشه

رشد ریشه در مرور زمان، سبب متراکم شدن آن می‌شود. اگر گردش هوای کافی برای این سیستم فراهم نباشد، گیاه دچار مشکلات مختلف اعم از زرد شدن برگ‌ها خواهد شد. در این حالت برای مشکل زرد شدن برگ گیاه، آن را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کرده و خاکی متخلخل برای آن انتخاب کنید.

۲٫ آبیاری بیش‌ازحد از جمله دلایل زرد شدن برگ‌ها در طول نگهداری از گیاه دراسنا

این مورد، رایج‌ترین دلیل زرد شدن برگ‌ها در طول نگهداری از دراسناست. این گیاه نمی‌تواند با میزان بالای آب تطبیق پیدا کند، در نتیجه این مسئله از طریق زرد شدن برگ‌ها بروز پیدا خواهد کرد.
برای مطمئن شدن از اینکه به دلیل آبیاری بیش‌ازحد گیاه شما برگ‌هایش زرد شده است، اگر می‌توانید نگاهی به ریشه بیندازید و در صورت خیس بودن خاک اطراف آن و داشتن حالتی باتلاقی، اجازه دهید کاملا خشک شده و آبیاری را تا آن موقع متوقف کنید.


معرفی گیاه خانگی پتوس | گیاه مقاوم آپارتمانی


۴٫ کمبود عناصر ضروری

گاهی اوقات، مشکل زردی برگ‌های دراسنا به کود باز می‌گردد. کمبود نیتروژن می‌تواند سبب زرد شدن برگ‌ها شود. اگر شرایط محیطی برای گیاه فراهم بود، اما برگ‌های آن زرد شدند، باید به این مورد شک کنید. در این صورت، از کودی با مقادیر بالای نیتروژن استفاده کنید.

۵٫ دمای پایین آب

یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگ‌های دراسنا در طول نگهداری از آن، آبیاری گیاه با آب سرد است. آبیاری گیاه دراسنا با آب سرد، به آن شوک وارد می‌کند. در نتیجه اگر دراسنا خود را با آب سرد آبیاری کرده‌اید ممکن است زرد شدن برگ دراسنای شما در نتیجه همین شوک ایجاد شده باشد. برای اینکه با چنین مشکلی مواجه نشوید یادتان باشد که دمای آب، باید همیشه چند درجه از دمای محیط گرم‌تر باشد.

۶٫ خشک بودن هوا یکی از علت‌های زردی برگ‌ها در طول نگهداری از گیاه دراسنا

خشک بودن بیش‌ازحد هوا تقریبا سبب زرد شدن برگ گیاهان از هر نوعی خواهد شد و دراسنا نیز از این قاعده مستثنی نیست. همان‌طور که گفتیم، دراسنا گیاهی گرمسیری است و به زندگی در محیط‌های مرطوب عادت دارد. پس لازم است رطوبت هوای اطراف آن را افزایش دهید. به‌این‌منظور آن را در نزدیکی دستگاه‌های گرمایشی/ سرمایشی قرار ندهید و سعی کنید با اسپری کردن آب در اطراف آن، رطوبت کافی را فراهم کنید.

۷٫ نزدیکی به منبع حرارت یا سرما

دراسنا نباید در کنار رادیاتور، شومینه، کولر، در یا پنجره باز قرار بگیرد؛ چراکه قرارگیری آن در این موقعیت‌ها می‌تواند باعث زردی برگ‌ها و ازبین رفتن گیاه شود. تغییر ناگهانی دما یا قرار گرفتن آن در حالت آستانه برای گیاه آزار دهنده‌است و به‌طورکلی هر تغییر شدید یا زیاده‌روی در هر موردی، به ضرر گیاهان تمام خواهد شد.


چرا دراسنا دچار ریزش برگ‌ها می‌شود؟

سومین مشکل از مشکلات احتمالی که در نگهداری از گیاه دراسنا احتمالا با آن مواجه خواهید بود، ریزش برگ‌هاست. ریزش برگ‌ها، هشداری برای شماست، اما نیاز نیست نگران شوید، گاهی ریزش بخشی از چرخه زندگی گیاه و درنتیجه امری کاملا طبیعی است؛ مثل سایر گیاهان، دراسنا نیز برای داشتن رشدی کامل‌تر، برگ‌های قدیمی را از خود جدا می‌کند. پس اگر گیاه در حال از دست دادن برگ‌هایی است که برای مدت طولانی روی گیاه بودند، این فقط یک اقدام سالم، و نظافتی شخصی برای گیاه است و جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر تعداد زیادی از برگ‌های گیاه ناگهان دچار ریزش شدند، ماجرا فرق می‌کند. معمولا چنین اتفاقی زمانی رخ می‌دهد که قصوری از سمت شما شکل گرفته باشد. اولین احتمال آبیاری کم یا بیش از حد است و دلیل بعدی نیز به تغییرات شدید دمایی برمی‌گردد که در ادامه در مورد هر سه توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

۱٫ آبیاری بیش از حد

معمولا هنگامی که اولین برگ‌های ریخته شده را می‌بینید، قبل از هر کار به سمت آبپاش رفته و گیاه را آبیاری می‌کنید، غافل از اینکه همین میزان اضافی آب سبب بروز این رخداد شده است. همان‌طور در بخش‌های ابتدایی و قبلی نگهداری از گیاه دراسنا گفتیم دراسنا نمی‌تواند در خاک خیس دوام بیاورد و این موضوع را با ریختن برگ‌هایش به شما نشان می‌دهد. ضمن اینکه چنین خاکی زمینه‌ساز ابتلای گیاه به انواع بیماری‌های قارچی و پوسیده شدن ریشه است.

گیاه دراسنا باید در گلدانی با حفرات زهکشی متعدد کاشته شده و ریزگلدانی نیز باید پس از هر بار آبیاری و خروج آب اضافه خالی شود تا به‌این‌شکل آب اضافی مجددا وارد خاک گیاه نشود. برای اینکه از میزان آب مطمئن شوید، بهتر است گیاه را از گلدان خارج کنید. اگر ریشه‌ها فاسد شده به نظر می‌رسیدند و خاک خیس بود، دلیل ریزش برگ‌ها آبیاری بیش‌ازحد بوده‌است. برای حل مشکل بخش‌های آسیب دیده را از ریشه جدا کرده و گیاه را در خاکی جدید بکارید.

۲٫ آبیاری ناکافی

گاهی نیز آبیاری بسیار کم می‌تواند دلیل ریزش برگ‌های گیاه دراسنا باشد. برای اطلاع از این مورد کافیست خاک بخش زیرین گلدان را لمس کنید؛ اگر خاک خشک بود یعنی ریشه خشک است و باید دراسنا خود را آبیاری کنید.

۳٫ تغییرات شدید دما

باد سرد یا گرمای بیش‌ازحد هوا نیز ممکن است از دلایل ریزش برگ‌های دراسنا باشد. اگر محیط نگهداری از گیاه دراسنا در خانه شما چنین شرایطی را دارد و برگ‌های آن می‌ریزد، تغییرات شدید دما مسبب آن است. برای حل این مسئله گیاه را به‌محیطی با دمای نسبتا ثابت منتقل کنید.

بعد از معرفی مشکلات احتمالی یکی از مهم‌ترین چیزهای که لازم است آن را بدانید، روش صحیح جدا کردن برگ یا بخش بیمار گیاه است تا به‌این‌شکل در طول نگهداری و درمان گیاه دراسنا مشکلی برای آن بوجود نیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *