نتایج آموزش محیط زیست به کودکان

نتایج آموزش محیط زیست به کودکان

با توجه به مطالب بیان شده، ‌اهداف برنامه آموزش زیست محیطی شامل افزایش سطح آگاهی ها و تفهیم آموزش زیست محیطی ‌به خصوص در کودکان ‌از طریق آموزش موثر در طول دوران زندگی در تصمیم گیری های محیط زیست محل مربوطه می باشد‌.‌باید توجه کنیم که نمی توان مردم را مجبور به محترم شمردن محیط زیست کرد مگر آنکه این احترام از طریق آموزش به آنها القا شود‌.‌(‌به صورت ارزش در آید‌)
‌اگر بتوانیم تمامی سواد علمی مورد نیاز هر فرد را در اختیار او بگذاریم اما شخصیت و نگرش هایش را در مسیر درست قرار ندهیم‌،‌هیچ مشکلی از مشکلات جهان امروز و به طور خاص‌،‌مشکلات زیست محیطی حل نخواهد شد. همچنین باید در مورد محیط زیست‌،‌از افراد مطلع و متخصصان محیط زیست کمک بگیرد‌.

 


چه زمانی آموزش محیط زیست به کودک آغاز شود ؟


 

باید به دانش آموزان فرصت داد تا ارتباط شان با طبیعت را بیشتر کنند. گسترش روابط یک فرد با محیط زیست و احساس تعلق به آن‌،‌یک گام تعیین کننده به هنگام تشکیل دادن نگرشها است که منجر به تلاش جوانان برای یک آینده پایدار خواهد شد‌.‌ بهتر است این آموزش ها به صورت پیشنهادات عملی برای کودکان باشند تا بفهمند چگونه خودشان را با مجموعه ای به نام زمین وفق دهند‌. 
با توجه به نظریه های آموزشی موجود‌،‌آموزش های زیست محیطی با روش هایی مانند سخنرانی برای کودکان موثر واقع نمی شوند و این روش ها در مورد بزرگسالان مفیدتر خواهند بود‌.‌بهتر است به کودکان اجازه داده شود تا با مکاشفه‌،‌حس کردن و پی بردن به واقعیت ها‌،‌یادگیری اتفاق بیفتد‌.
همچنین روش مدرسه سبز با توجه به نظریات گاتری که معتقد است « ما آنچه انجام می دهیم‌،‌یاد می گیریم » می تواند روش مفیدی برای آموزش مهارت های زیست محیطی باشد. در مدارس سبز‌،‌هر چه محیط اطراف دانش آموز غنی تر باشد‌،‌مهارت های بعدی او در مواجهه با مسایل بهتر خواهد بود‌.

لادن قاسمی
کارشناس محیط زیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *