اپیزود بیست و چهارم | آلودگی هوا، از لندن ۱۹۵۲ تا تهران ۱۴۰۱ | دی ۱۴۰۱

آلودگی هوای لندن

اپیزود بیست و چهارم | آلودگی هوا، از لندن ۱۹۵۲ تا تهران ۱۴۰۱ | دی ۱۴۰۱

 

 

شما می‌تونید این قسمت از پادکست رو در اینجا گوش بدید. این لینک شما رو به سایت castbox می‌بره که ما پادکست‌هامون رو اونجا آپلود می‌کنیم. خیلی خوشحال می‌شیم اگه ما رو اونجا دنبال کنید. فقط کافیه روی گزینه subscribe در این صفحه کلیک کنید. اگر هم دسترسی ندارید می‌تونید بخشی از موضوعات بررسی شده در قسمت بیست و چهارم پادکست رو در اینجا بخوانید.

هوای لندن به خاطر دود ذغال سنگی که توی خونه ها و صنایع می سوخت حسابی آلوده بود. مردم از این وضع خسته شده بودن ولی کمتر کسی اعتراض می‌کرد. اما همه چیز از صبح روز ۵ دسامبر ۱۹۵۲ عوض شد ، وقتی که لندنی‌ها از خونه‌هاشون بیرون اومدن و با صحنه های وحشتناکی روبه‌رو شدن. یک صحنه آخر الزمانی. شهر زیر چتری سنگین از دود سمی گرفتار شده بود. نفس کشیدن عادی بسیار سخت بود. بچه‌ها و سالخورده‌ها مدام سرفه می‌کردن. بعضی‌ها که دیگه ریه‌ای برای نفس کشیدن نداشتن همون جا از حال می‌رفتن. اوضاع در منطقه پِدینگتون خیلی بدتر از بقیه نقاط لندن بود. گفته شده که حتی پرنده‌ها از این آلودگی در امان نبودن و از آسمون به زمین می‌افتادن. آلودگی هوا تا سه روز بعد یعنی روز ۸ دسامبر ادامه داشت و همون موقع جون چهار هزار نفر رو گرفت و چند روز بعد هم ۱۲هزار نفر دیگه رو به کام مرگ کشوند .

این تراژدی خاکستری بعدها به «مه دود بزرگ» مشهور شد. مردم لندن دیگه فهمیده بودن که باید سکوت رو بشکنن و برای جمع شدن بساط این آلودگی کاری جدی کنن. اونا با شعار «ما هوای پاک می‌خواهیم» شروع به اعتراض کردن. کمی طول کشید ولی بالاخره جواب داد و در سال ۱۹۵۶ اولین قانون هوای پاک جهان تصویب شد…..

برای پیدا کردن سایر قسمت ها هم می‌توانید اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *