تاثیر آلودگی هوا بر فتوسنتز گیاهان

تاثیر آلودگی هوا بر فتوسنتز گیاهان

در اروپا در آخر هفته گیاهان بیشتر فتوسنتز می‌کنند، احتمالاً به این دلیل که آلودگی کمتری در هوا وجود دارد. فتوسنتز واکنش شیمیایی است که گیاهان برای گرفتن انرژی از خورشید و تبدیل دی اکسید کربن و آب به قند استفاده می‌کنند. با افزایش آلودگی هوا ناشی از آتش‌سوزی‌ها، گرد و غبار و فعالیت‌های انسانی، یک موسسه در کالیفرنیا تصمیم گرفت که ببینند کیفیت هوا چه تأثیری بر فتوسنتز گیاهان دارد.
این تیم با کمک اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای در مورد میزان نور ساطع شده از رنگدانه سبز کلروفیل در برگ‌های گیاهان – که مربوط به میزان فتوسنتز در حال وقوع است – در سراسر اروپا بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ داده‌های خود را تجزیه و تحلیل کردند. با مقایسه این میزان با اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای روزهای آلوده در همان دوره، تیم دریافت که نرخ فتوسنتز زمانی که سطوح پایین‌تری از ذرات معلق در هوا وجود داشت، افزایش می‌یابد، نوعی آلودگی که شامل گرد و غبار و همچنین دود ناشی از آتش‌سوزی‌ها و فعالیت‌های انسانی است. این ذرات معلق در هوا می توانند مانع رسیدن نور خورشید به سطح زمین شوند که می تواند ظرفیت فتوسنتز گیاهان را مختل کند. از سوی دیگر، زمانی که آلودگی هوا کمتر در جو وجود داشته باشد، آفتاب بیشتری می تواند به برگ های گیاهان برسد.


اپیزود بیست و هفتم | ریشه‌های تاریخی آلودگی هوا | آذر ۱۴۰۲


تحقیقات این گروه نشان داد در ۶۴% از اروپا در آخر هفته‌ها گیاهان میزان بالاتری فتوسنتز انجام می‌دهند. در آخر هفته ترافیک و فعالیت‌های صنعتی کمتری وجود دارد. اما در طول روزهای هفته، هوا کثیف‌تر است، بنابراین ما شاهد میزان فتوسنتز بالاتر در آخر هفته‌ها هستیم. علاوه بر این، تیم متوجه شد که آلودگی هوا در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال‌های دیگر به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در نتیجه، گیاهان در تمام طول هفته بازده بیشتری داشتند، نه فقط در آخر هفته.

 

 پدرام کمالی
کارگروه درختبان

منبع: سایت new scientist

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *