زباله و آلودگی هوا

زباله و آلودگی هوا

آیا تابحال فکر کرده‌اید که زباله تولیدی در خانه‌های ما چگونه هوای شهر را آلوده می‌کنند. بیایید یک حساب سرانگشتی بزنیم، طبق آمار زباله تولیدی هر فرد ایرانی ۷۳۰ گرم در روز است که برای یک خانواده ۴ نفره ۲ کیلو و ۹۰۰ و برای یک مجتمع ۱۵ واحدی با همین تعداد جمعیت بیش از ۴۰ کیلو زباله برآورد می‌شود. در شهری مانند تهران ۷۵۰۰ تن زباله و با حومه ۱۰ هزارتن زباله در روز است.
زمانی که زباله محل زندگی ما به سطل آشغال سپرده می‌شود آلودگی هوا آغاز می‌شود، یک خودرو گازوئیل سوز زباله‌های چند ناحیه مسکونی و تجاری را به سوله جمع آوری پسماند حمل می‌کند و در آنجا عملیات تفکیک انجام می‌گیرد. زباله‌های تر وگاهی مخلوط به ارادکوه محل دفن منتقل می شود. چند سالی است که پیمانکاران با بکارگیری افراد زباله گرد برای تفکیک و انتقال زباله‌های خشک به مراکز بازیافت استفاده می‌کنند. بدین ترتیب بخشی از زباله‌ها به چرخه بازیافت برمی‌گردند.


راه حل سبز ازمیر برای افزایش سرانه فضای سبز شهری


کامیون‌های عمدتا دیزلی با خروج دود از اگزوز و صدای ناهنجار در خیابان‌های نواحی و مناطق می‌چرخند تا پسماندها را نهایتا به محل دفن در تهران برسانند. براورد می‌شود کامیون‌ها سالانه با سوزاندن ۲۰ میلیون لیتر گازوییل و انتشار ۵۰۰۰ تن انواع آلاینده‌ها و ۶۰ هزار تن کربن که گاز آلاینده و عامل گرمایش کره زمین است فقط زباله‌های خانگی را حمل کنند. طبق گزارش شورای اسلامی شهر تهران اغلب کامیون‌های حمل زباله معاینه فنی ندارند و به همین دلیل میزان سوخت مصرفی آن‌ها بالاتر و احتراق ناقص و بالنتیجه آلاینده‌های بیشتری به هوا می‌فرستند. گازوییل مصرفی در کامیون‌ها تصفیه کامل نمی‌شوند و به همین دلیل آلایندگی آن‌ها بیش از حد استاندارد است.

در اراد کوه ۳۰۰۰ تن گاز متان درسال که یک گاز گلخانه‌ای قوی است از محل دفن به جو وارد می‌شود و بدین ترتیب زباله تولیدی خانه‌های ما توانسته است نقش پر رنگی در آلایندگی هوا هنگام انتقال و دفن داشته باشد.
ترکیبات گوگردی، گازهای نیتروژن و ذرات معلق از دیگر آلاینده‌های هوا است که از زباله و چگونگی حمل آن به سوله‌ها و یا مرکز دفن وارد جو می‌شوند.

کجا می توانیم تاثیر گذار باشیم؟ جهان امروز درک کرده است که سبک زندگی باید تغییر کند در غیر اینصورت باید منتظر اجرای قانون طبیعت باشیم

تفکیک صد درصدی پسماند اولین گام برای کاهش آلودگی زمین و هوا است تولید کمپوست از زباله تر گام دیگری است که نه فقط به کاهش آلودگی‌ها بلکه به تهیه خاک مرغوب برای گلدان‌ها و باغچه ما کمک می‌کند. بیاموزیم و به دیگران آموزش بدهیم از صنایع بخواهیم برای بسته بندی اقلام خوراکی و سایر ملزومات ابتکار عمل به خرج دهند و از مواد قابل تجزیه استفاده کنند تا از آسیب بیشتر به طبیعت خودداری شود. از مسئولان بخواهیم برای حمل و ساماندهی پسماند در سطح شهر برنامه زمانبندی تعیین و نظارت کنند و به وضعیت رنج آور زباله گردها خاتمه دهند، قوانین مدیریت پسماند را جدی بگیرند و صرفا به دفن در زمین‌های رایگان اکتفا نکنند. زمین تنها زیستگاه انسان‌ها و میلیون‌ها موجود دیگر است.در پایداری آن بکوشیم.

تهیه شده در کارگروه آموزش کندو

توسط مه‌لقا کاشفی

2 دیدگاه برای “زباله و آلودگی هوا

  1. arezoo گفته:

    بسیار عالی مرسی از شما که دغدغه این هوا رو دارید و برای آگاهی ما این مطالب آموزشی رو می‌گذارید سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *