شهر سبز، رویای دست یافتنی | راه حل سبز ازمیر

راه حل سبز ازمیر

شهر ازمیر در ساحل غربی آناتولی و سومین شهر بزرگ ترکیه است که بیش از ۴ میلیون نفر جمعیت دارد. تابستان گرم و زمستانی معتدل دارد.
مسولانش صدای زنگ خطر مشکلات زیست محیطی را شنیده اند و با کمک مالی اتحادیه اروپا تصمیم به اجرای طرح هایی برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوا، بهبود کیفیت هوا، مدیریت آب و افزایش پایداری شهرها از طریق راه حل‌های مبتکرانه مبتنی بر طبیعت گرفته‌اند.
راهکارهایی مثل کریدور سبز ، استفاده از گرده افشان‌ها، کشاورزی عمودی و افقی، کشاورزی شهری، زهکشی پایدار شهری، احیای دوچرخه سواری، استفاده از خاک‌های هوشمند جاذب کربن، پارکلت‌ها و … در دستور کار قرار گرفته است.


معرفی بوستان بازیافت | متفاوت ترین پارک تهران 


این برنامه از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ زمان بندی شده و این نقشه راه تا سال ۲۰۳۰ ادامه دارد.
از مدیریت پسماند تا مدیریت انرژی، بهداشت عمومی، کشاورزی و جنگلداری، حمل و نقل عمومی، آموزش و پرورش و آموزش عمومی شهروندان وافزایش آگاهی در مورد حفظ محیط زیست از اهداف این برنامه است.


کریدور سبز شامل یک نوار سبز به مساحت ۲۶۵۰۰ متر مربع است که ۱۱۵۰ درخت و ۲۵۰۰۰۰ بوته را در بر می‌گیرد. در کنار این نوار سبز پارک‌های محلی و پارکلت‌های سبز در تمام شهر اجرا خواهد شد و از این کاشت‌های سبز بومی انتظار دارند انتشار سالانه ۴۶ تن دی اکسید کربن کاهش یابد. در طول ماه‌های تابستان ۲ تا ۴ درجه کاهش دما داشته باشند. با کمک سیستم‌های زهکشی پایدار انتظار دارند سالانه ۱۶۵ تن آب جذب کنند و با پرورش گیاهان مقاوم به کم آبی سالانه ۷/۵ تن آب ذخیره شود. همچنین انتظار ۳۰۰۰۰۰ نفر سفر برای دیدن جاذبه‌های تازه‌ی اضافه شده به شهر را دارند. این طرح به افزایش فعالیت گرده افشان ها تا ۴۵% کمک می‌کند، پس تعداد گیاهان بومی هم افزایش خواهد یافت.


سفرنامه‌ی هیو | نگاهی به بهشت گمشده در اطراف تهران



و اما مشارکت شهروندان در این طرح : ۵۰۰۰۰ نفر برای پورتال ، ۳۰۰۰۰۰ نفر برای کشاورزی شهری، ۸۵۰۰۰ نفر در تعاونی‌های زنان ،۱۰۰۰۰۰ نفر هم برای موقعیت‌های مختلف دیگر به کار گرفته خواهند شد.
تبدیل شدن شهر ازمیر به شهری سبز، بذر امید را در دل ما می‌کارد که شاید وقتی دیگر، با حاکمیت دانش و تجربه شهر ما هم شهری سبز شود.

 پدرام کمالی
کارگروه درختبان

Urbangreenup.eu منبع ارقام و آمارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *