فضای سبز شهر | سرانه ی فضای سبز

سرانه ی فضای سبز

امروزه با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و به دنبال آن افزایش آلودگی ناشی از فعالیت‌های صنعتی و حمل‌ونقل، وجود میزان مطلوبی از فضای سبز به یکی از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی در شهرها تبدیل شده است. فضاهای سبز شهری از دو منظر زیست محیطی و اجتماعی واجد اهمیت اند. از نظر زیست‌محیطی، مهم‌ترین آثار فضای سبز در شهرها را می‌توان بهبود کیفیت هوا از طریق جذب گرد و غبار و تولید اکسیژن، تعدیل دما، افزایش رطوبت نسبی و لطافت هوا، کاهش میزان سرب و افزایش نفوذپذیری خاک در مقابل انواع بارش‌های جوی دانست. بنابراین فضاهای سبز مطلوب، فضاهایی با پوشش گیاهی بلند یا نسبتا بلند مانند باغ‌ها، جنگل‌ها و بیشه‌زارها هستند و فضاهایی با پوشش گیاهی کوتاه و فاقد درخت مانند چمنزار‌ها اهمیت و آورده‌ی کمتری دارند. 

 


معرفی بوستان بازیافت | متفاوت ترین پارک تهران 


تاثیرات فضای سبز بر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و افزایش سلامت جسم و روان آن‌ها بر کسی پوشیده نیست. از دیدگاه اجتماعی، آن چه در ارتباط با فضای سبز شهری اهمیت دارد، فضای سبز عمومی است که همه‌ی شهروندان می‌توانند از آن برای گذراندن اوقات فراغت خود بهره ببرند. بنابراین فضاهای سبز خصوصی، باغ‌های میوه و مکان‌هایی مانند میدان‌ها، محوطه‌ی سبز بیمارستان‌ها و ادارات دولتی، شبکه‌ی راه‌ها، لچکی‌ها و … هرچند در بازدهی زیست‌محیطی نقش موثری دارند، فاقد بازدهی اجتماعی هستند.

فضاهای سبز شهری را می‌توان در دو دسته‌ی درون‌شهری و برون‌شهری قرار داد. منظور از فضاهای درون‌شهری، پارک‌ها و بوستان‌های شهری و فضای سبز کنار خیابان‌هاست که به صورت خطی امتداد می‌یابند؛ و منظور از فضاهای برون‌شهری، کمربند سبز پیرامونی شهر است که علاوه بر کارکردهای زیست‌محیطی و اجتماعی، کاربرد مهم آن‌ها مهار گسترش بی‌رویه‌ی شهرهاست.


سفرنامه‌ی هیو | نگاهی به بهشت گمشده در اطراف تهران


سرانه‌ی فضای سبز عبارت است از میزان فضای سبزی که به طور میانگین از کل کاربری فضای سبز به هر شهروند می‌رسد و تعیین آن تا حد زیادی بستگی به ویژگی‌های محیطی و اکولوژیک منطقه و شهر دارد. سرانه فضای سبز شهرهای بزرگ در دنیا از استانداردهای سازمان ملل متحد پیروی می کند. این سازمان سرانه فضای سبز برای هر نفر را بین ۲۰ تا ۲۵ متر مربع در نظر گرفته است. در حالی که وزارت مسکن و شهرسازی بر اساس مطالعات و بررسی‌هایی که انجام داده است، این رقم را در شهرهای ایران بین ۷ تا ۱۲ مترمربع می‌داند. طبق آخرین اندازه‌گیری‌ها، در حال حاضر میانگین سرانه‌ی فضای سبز شهرهای ایران کمتر از ۱۰ متر مربع است که این مقدار نیز از توزیع عادلانه‌ای برخوردار نیست.
 سارا بیتویی
کارگروه رسانه

2 دیدگاه برای “فضای سبز شهر | سرانه ی فضای سبز

  1. رضا نیک اختر گفته:

    چقدر عالیه که درهرمنطقه ای یک دیدبان یا حامی طبیعت بصورت خود جوش و پیگیر داره ادامه میده .این نشانه تغییر و تحول فردی و جمعی یک سرزمین هست که دوباره خودش رو پیدا کرده….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *