معرفی گیاه سرخس | هر آنچه که باید درباره سرخس بدانید

معرفی گیاه سرخس

 

معرفی گیاه سرخس

گیاه سرخس ، بومی نواحی استوایی و گیاهی همیشه سبز است که به دو صورت گلدانی و آویز مورد استفاده قرار می گیرد. ارتفاع آن به حدود دو متر هم می رسد و رشد بسیار زیادی دارد. این گیاه دارای بیش از ۳۰ گونه مختلف می باشد که تعداد محدودی از آن ها قابل نگهداری در آپارتمان هستند. البته نگهداری سرخس چندان ساده نیست چرا که این گیاه به رطوبت زیادی نیاز دارد. اما با کمی توجه می توانید گیاهی بسیار زیبا و خاص برای منزلتان داشته باشید. در این مقاله شرایط نگهداری گیاه سرخس و فواید گیاه سرخس را معرفی می کنیم. اگر شما هم به نگهداری این گیاه علاقه دارید با ما همراه باشید.

با گیاه سرخس آشنا شویم

سرخس که در انگلیسی به آن fern می گویند گیاهی بومی مناطق گرمسیری استوایی استرالیا، آمریکا و آسیاست. این گیاه فاقد گل بوده و از دسته نهانزادان آوندی می باشد. این گیاه در طبیعت شمال ایران هم به صورت وحشی رویش دارد. سرخس حدودا ۳۰ گونه دارد. اندازه برگ های گیاه در زادگاهش به ۲۵۰ سانتی متر هم می رسد اما در فضای خانه برگ ها بین ۲۰ تا ۷۰ سانتی متر رشد می کنند. یکی از فواید گیاه سرخس تصفیه هواست که آن را به گیاهی مناسب برای داخل منزل تبدیل کرده است. در ادامه با انواع و فواید گیاه سرخس و شرایط نگهداری آن آشنا می شویم.

 

انواع گیاه سرخس

 

همان طور که گفته شد بیش از ۳۰ نوع انواع گیاه سرخس وجود دارد اما تنها گونه های محدودی از آن ها در آپارتمان نگهداری می شوند. در ادامه نام انواع و عکس گل سرخس برای آشنایی شما آمده است:

 

۱٫سرخس معمولی مجعد

معرفی گیاه سرخس

۲.سرخس شاخ گوزنی

سرخس شاخ گوزنی

۳.سرخس بیدی

سرخس بیدی

۴.سرخس پرسیاوشان

سرخس پرسیاوشان

۵.سرخس لانه پرندهسرخس لانه پرنده

۶.سرخس برگ پهن

سرخس برگ پهن

شرایط نگهداری گیاه سرخس

 

آبیاری:

 

نیاز آبی این گیاه نسبتا بالاست و آبیاری آن باید منظم باشد. برای آبیاری سرخس اجازه دهید رویه خاک گلدان کمی خشک شود سپس اقدام به آبیاری کنید. هنگام آبیاری مراقب باشید که روی برگ های گیاه آب نریزد و همچنین خاک مدت طولانی خیس و غرقاب نماند. در زمستان نیاز آبی گیاه کمتر می شود پس بهتر است میزان آبیاری را در این زمان کاهش دهید.

 

دما:

 

دمای مناسب برای این گیاه، دمای ۱۵ الی ۲۲ درجه سانتی گراد می باشد. البته گیاه دمای پایین تا ۱۰ درجه و دمای بالا تاا ۳۰ درجه را هم تحمل می کند.

 

نور:

 

سرخس به نور متوسط غیرمستقیم نیازمند می باشد. برای نگهداری سرخس بهتر است آن را در سایه قرار دهید. دقت کنید که گیاه تحمل نور مستقیم را ندارد و اصلا نباید در معرض آن قرار بگیرد. نور مستقیم باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ های می شود.

 

خاک:

 

خاک غنی و سبک با زهکشی بالا برای گیاه مناسب است. مخلوط خاک لومی، شن یا پرلیت، پیت ماس به همراه کود حیوانی پوسیده یک ترکیب مناسب برای خاک سرخس است.

 


معرفی گیاه فیکوس | مهمان آپارتمان‌ها از آسیای استوایی


کوددهی:

 

در طی فصول رشد هر دو هفته سک بار گیاه را با کود مخصوص گیاهان آپارتامنی یا کود کامل ۱۰-۱۰-۱۰ تقویت کنید. دقت که نصف غلطت توصیه شده روی بسته استفاده شود. در طی فصول سرد فواصل کوددهی را بیشتر کنید و این کار را ماهی یک بار انجام دهید. غلظت مورداستفاده همان نصف غلظت توصیه شده باشد.

 

رطوبت:

 

سرخس گیاهی رطوبت دوست است و به رطوبت زیادی نیاز دارد. برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه می توانید یک ظرف آب در کنار آن قرار دهید و یا روی خاک آن اب اسپری کنید اما باید توجه داشته باشید که آب بر روی برگ های گیاه  نریزد. یک راه دیگر تامین رطوبت ستاخت جزیره است. برای این کار زیر گلدانی را از سنگریزه پر کنید و روی آن ها تا نیمه آب بریزید. گلدان را رروی سنگریزه ها قرار دهید به طوری که کف گلدان با آب در تماس نباشد.

 

تعویض گلدان:

 

زمان مناسب انجام این کار ماه اردیبهشت و فصل بهار در زمانی است که ریشه ها از گلدان بیرون زده اند.

 

هرس سرخس:

 

سرخس اصولاً برگ های انبوهی دارد که به زیبایی این گیاه می افزاید. اما فراوانی برگ ها میتواند باعث تحریک شیوع برخی بیماری‌های قارچی باشد همچنین تماس بیش از اندازه برگ ها موجب قهوه‌ای شدن حاشیه آن ها میشود. بنابراین در صورت زیاد شدن برگ ها بخصوص در مرکز گیاه، یا گیاه را با عمل تقسیم بوته کوچک کنید و از یک گیاه دو یا چند گیاه تهیه کرده و هر یک را به شکل گیاهی مستقل بکارید و یا آنکه از تعداد برگسار آن البته در طی چند مرحله کم کنید.

 

 

 خواص گیاه سرخس

 

شاید برایتان عجیب باشد ولی سرخس فواید بسیاری دارد. این گیاه علاوه بر این که یک تصفیه کننده طبیعی هواست خواص دارویی نیز دارد. برخی از خواص گیاه سرخس عبارتند از:

 

درمان درد مفاصل

درمان نفخ

درمان کرم معده

درمان درد استخوان لگن

البته باید ذکر کنیم که عده ای از کارشناسان معتقدند این گیاه سرطان زاست و نباید به صورت خوراکی مصرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *