پیاده روی در خیابان ولیعصر | بخش اول میدان راه آهن تا میدان ولیعصر

میدان ولیعصر

گزارشی از خیابان ولیعصر قسمت اول ( میدان راه آهن تا میدان ولی عصر )
خیابان ولیعصر بلندترین خیابان تهران و خاورمیانه به طول نزدیک به ۱۸ کیلومتر است و جز ده خیابان بلند در جهان است. خیابان ولیعصر با انبوهی از چنارهای کهنسال میدان راه آهن را به میدان تجریش پیوند داده است.
قسمت اول : مسیر پیاده روی از میدان راه آهن تا میدان ولیعصر ( حدود ۶ کیلومتر )
راه آهن یکی از محله های منطقه ۱۶ تهران است که سال هاست بافت سنتی خود را حفظ کرده است یکی از مکان های تفریحی در نزدیک میدان راه آهن قهوه خانه سنتی آذری است که قدمت آن به دوران قاجار بر می گردد در ادامه مسیر به تقاطع خیابان ولیعصر با خیابان مولوی می رسیم که در گذشته به گذر مشیرالسلطنه معروف بود مسجد و مدرسه قاجاریه مشیرالسلطنه قرار دارد این ساختمان به سفارش نخست وزیر محمدعلی شاه قاجار ، میرزا احمد خان مشیرالسلطنه در دوران مشروطه بنا شد تهرانی ها به این مکان مسجد ساعت هم میگفتند که دلیل این نامگذاری وجود ساعتی در موذن خانه مسجد است در ادامه مسیر رو به روی مهدیه تهران خانه انیس الدوله ( سوگلی ناصرالدین شاه) از معدود خانه های به جا مانده و پابرجا از عصر قاجار است و ارزش میراث فرهنگی دارد که در حال حاضر اتحادیه قصابان و گوشت گوسفندی تهران است در ادامه مسیر به پل امیر بهادر و خانه امیربهادر میرسیم حسین پاشا خان ملقب به امیر بهادر وزیر جنگ مظفرالدین شاه و محمدعلی شاه قاجار بود که در حال حاضر خانه امیربهادر دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران است
پیاده روی در خیابان ولیعصرقهوه خانه سنتی آذری
پیاده روی در خیابان ولیعصر

خانه انیس الدوله

پیاده روی در خیابان ولیعصر

عمارت امیر بهادر

 


اپیزود بیست و ششم پادکست کندو | معرفی کتاب هوش محیط زیستی


در ادامه مسیر پیاده روی به دومین میدان یعنی میدان منیریه میرسیم که مرکز فروش لوازم ورزشی این منطقه است و البته وجود همین مراکز فروش لوازم ورزشی بافت تاریخی این محله را از بین برده است.
در ادامه مسیر به کاخ مرمر در تقاطع خیابان ولیعصر با امام خمینی میرسیم که از چهارراه های مهم خیابان ولیعصر است رو به روی کاخ مرمر و در کنار هنرستان موسیقی ایران منزل پروفسور یحیی عدل پایه گذار جراحی نوین ایران قرار دارد که از چهره های پرنفوذ پهلوی دوم بوده است.

پیاده روی در خیابان ولیعصر

میدان منیریه


آیا نسبت به پیاده روی اصولی اطلاعات کافی دارید؟


در ادامه مسیر پیاده روی به چهارراه ولیعصر میرسیم که همان خندق قاجاری بود که به فرمان رضاشاه پر شد تا خیابان ولیعصر به سمت میدان تجریش ادامه پیدا کند.
با تغییر حکومت پهلوی به جمهوری اسلامی در ابتدا خیابان پهلوی به خیابان دکتر محمد مصدق و بعد از مدت کوتاهی به خیابان ولیعصر تغییر نام داد.
فرهنگستان هنر _ رواق هنر از دیگر مکان هایی است که در مسیر پیاده روی به سمت میدان ولیعصر میباشد
در ادامه مسیر به سومین میدان یعنی میدان ولیعصر میرسیم که این میدان در نزدیکی اراضی بهجت آباد بود و نهری که به آن می‌ریخت نهر آب کرج نام داشت و در گذشته از این نهر برای آبیاری زمین های کشاورزی بهجت آباد و تامین بخشی از آب آشامیدنی تهران قدیم استفاده می‌شد.

پیاده روی در خیابان ولیعصر

تئاتر شهر

میدان ولیعصر

میدان ولیعصر

نویسنده: زهرا کاظمی 

کارگروه پیاده برو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *