شهروندان تهرانی قربانی کشمکش ۱۸ دستگاه متولی آلودگی هوا

 

مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران عدم اجرای مناسب قانون هوای پاک از سوی ۱۸ دستگاه مسئول انتقاد کرد و گفت: قرارگیری تهران در صدر چند شهر آلوده جهان زیبنده مردم و جایگاه بین المللی ما نیست.

پدیده آلودگی هوا نیز یکی از رهاوردهای توسعه صنعتی که با افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی و توسعه حریم شهرها، تردد بی قاعده خودروهای شخصی و مصرف بالای سوخت به یکی از بحرانی‌ترین معضلات شهری بلکه ملی تبدیل شده است. کلاف سردرگمی که رشته‌اش از دست مردم و مسئولان در آمده و روز به روز بر شدت آن افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: ابعاد این آثار در زمینه محیط زیست شهری به حدی است که حتی برنامه‌های کلان کشور نیز به طور محسوس از این نابهنجاری متأثر شده است. به طوری که تنها در تهران سالانه افراد زیادی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و بر اساس آمار موجود سالانه حدود ۴۰۰۰ مرگ زودرس را در شهر تهران باعث می‌گردد که خسارات هنگفتی را بر بدنه اقتصادی کشور تحمیل می‌کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به اینکه اگرچه بخشی از این آلودگی ریشه در ویژگی‌های جغرافیایی شهر تهران دارد، اما سوءمدیریت و چند پارگی قانون و اجرا و کشمکش‌های تمام نشدنی میان نهادهای مسئول، این معضل را چند ده برابر کرده است، افزود: توسعه جمعیت شهری و فقدان اقدامات لازم جهت پایش و کنترل آلودگی هوا از یک طرف، و وجود منابع متعدد آلاینده از قبیل خودروها، صنایع، وسایل گرمایشی، فعالیت‌های ساختمانی و تجاری از طرف دیگر، افزایش روز به روز آلاینده‌ها را در این شهر به دنبال داشته است. موقعیت جغرافیایی و وجود رشته کوه‌ها در اطراف تهران به انباشته شدن آلودگی هوا کمک می‌کنند. در فصول سرد سال پدیده نام آشنای این ورژن یا وارونگی، متهم ردیف شماره یک این پرونده، شناخته می‌شود.

وی افزود: عواملی نظیر تکمیل شدن شبکه حمل و نقل ریلی پاک، عدم نوسازی و بازسازی اتوبوس‌های فرسوده و دودزا، نبود هماهنگی و ضعف در اجرای قوانین، عدم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، به کارگیری سوخت نامناسب دیزل‌ها و صنایع، عدم نصب فیلتر جاذب ذرات و کاتالیست‌های مناسب، به ویژه برای صنایع خودروهای سنگین با سوخت گازوئیل و مازوت، عدم بکارگیری خودروهای استاندارد هیبریدی و برقی به ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی و خصوصی در این میان، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

تبدیل ۱۰% موتورسیکلتهای تهران به موتورهای برقی

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: موضوع سلامت شهروندان موضوعی راهبردی است. تعریف چشم انداز و معرفی راهکار و برنامه‌های اجرایی نظیر توسعه حمل و نقل پاک، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن موتور سیکلت ها و خودروهای سبک و سنگین و موتور سیکلت های آلاینده با طرح‌های تشویقی و همچنین استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی، توسعه شبکه مترو در تهران، توسعه انرژی‌های تجدید پذیر، جایگزینی سوخت‌های پاک و بیوزیستی، تغییر سوخت نیروگاه‌های پیرامون شهر، توسعه شبکه پایش و سیستم هشدار، عدم پلاک گذاری خودروهای آلاینده، هوشمند سازی حمل و نقل شهری، هماهنگی در اجرای قوانین با رعایت اولویت، معاینه فنی دقیق خودرویی در سایر شهرها و همچنین انجام معاینه فنی موتورسیکلت‌ها، نظارت دقیق بر اجرای قوانین و الزام دستگاه‌ها، تشکیل ستاد یا دبیرخانه فرابخشی و در نهایت پیگیری شهرداری برای برخورداری از تسهیلاتی نظیر سهم دولت در خرید اتوبوس کمک دولت در این خصوص می‌تواند نقطه عطفی در برون رفت از این معضل کهنه و ریشه دار شهر تهران باشد.

  • این خبر از خبرگزاری مهر دریافت شده است . برای خواندن خبر کامل به وبسایت مهر مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *