هوای پاک، بخش مهمی از شهر دوستدار کودک است

شهر دوستدار کودک

مصاحبه علی بیتاژیان، بنیانگذاری انجمن هوای پاک کندو با سایت کودک شهر

موسس انجمن هوای پاک کندو با اشاره به ابعاد محیط زیستی شهر دوستدار کودک گفت: از زوایای متفاوتی باید به شهر دوستدار کودک پرداخته شود چراکه مبحث گسترده‌‎ای است؛ از نظر محیط زیستی یکی از موارد مهم در این‌گونه شهرها، هوای پاک است به علت آن‌که وقتی آلاینده‌های سمی از حد استاندارد بیش‌تر باشد بالاترین آسیب را به کودکان خواهند زد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کودک‌شهر، علی بیتاژیان با اشاره به اهمیت هوای پاک برای کودکان بیان کرد: طبیعتا ریه‌های کودکان کامل شکل نگرفته و سیستم ایمنی بدن‌شان مانند بزرگ‌سالان نیست و قوای بدنی کم‌تری دارند. بنابراین شهر دوستدار کودک شهری است که هوایش پاکِ پاک باشد، کودکش را دوست داشته باشد، اجازه ندهد کودک به بیماری مبتلا شود و با آلودگی‌هایی در بدنش بزرگ شود و باعث بیماری‌هایی مثل ام‌اس و یا انواع سرطان شود. باید توجه داشت که این بیماری‌ها یک‌باره به وجود نیامده و در اثر انباشت آلاینده‌ها در دوران کودکی و یا نوجوانی شکل گرفته است.


این خبر از سایت کودک شهر برداشته شده است و اصل خبر را می‌توانید در ابن لینک ببینید


این کارشناس ارشد محیط زیست با توجه به تاثیرات مهم مدارس طبیعت در آشتی کودکان با محیط زیست داشت گفت: نمی‌دانم چرا بسیاری از مدارس طبیعت تعطیل شد درحالی‌که موجب آشتی کودک با طبیعت می‌شوند. کودک وقتی در این مدارس تحت نظر تسهیل‌گران متخصص حضور داشته باشد در بزرگ‌سالی نیز دوستدار محیط زیست خواهد بود. این‌که کودک از نزدیک ببیند که آب و گیاه و حیوانات چیستند و آن‌ها را لمس کند و خودش دریافت داشته باشد، وقتی بزرگ شد دلش نمی‌آید که در خیابان زباله بریزد و یا هوا را آلوده کند چون با طبیعت احساس یگانگی می‌کند.
او در مورد فعالیت‌های انجمن هوای پاک کندو که به تازگی به دومین سال تاسیس خود رسیده است توضیح داد: در انجمن هوای پاک کندو یک کارگروه برای اطلاع‌رسانی به والدین کودکان و نوجوانان در فضای مجازی فعال است و کارگروه دیگر خود کودکان هستند که به شکل خودجوش کاردستی محیط زیستی درست می‌کنند و یا به تماشای فیلم‌ها و مستندهای محیط زیستی می‌نشینند.


استفاده از انرژی های تجدیدپذیر | لازمه حفظ محیط زیست و زیست پذیری شهرها


علی بیتاژیان با اشاره به اهمیت حضور انجمن‌های مردم‌نهاد در جامعه گفت: در هر جامعه‌ای حکومت در راس هرم قرار دارد و بخش دیگر توده‌ی مردم هستند که شامل شهروندان می‌شود. بین حکومت و مردم همیشه فاصله وجود دارد چرا که مردم خواسته‌هایی دارند و حکومت اقداماتی انجام می‌دهد که فاصله را بیش‌تر می‌کند. سازمان‌های مردم‌نهاد و انجمن‌ها در جوامع پیشرفته این فاصله را پر می‌کنند و پس از آن حرکت‌های اجتماعی و اصلاحات در جامعه سرعت پیدا می‌کند. در داخل هر انجمن نیز مجمع عمومی وجود دارد که عموم مردم می‌توانند شرکت کنند و یک راس تخصصی و علمی نیز وجود دارد.
او درباره‌ی مشارکت مردمی در طرح‌هایی مانند شهر و محلات دوستدار کودک افزود: انجمن‌های مردم‌نهاد می‌توانند سطح هشیاری مردم را ارتقا بدهند. در کشورهای پیشرفته انجمن‌های مردم‌نهاد بسیار فعال هستند و مردم بخش زیادی از فرصت‌شان را در اختیار فعالیت‌های داوطلبانه می‌گذارند، چراکه می‌دانند برای آینده‌ی خود و آینده‌یشان بسیار اثرگذار خواهد بود.
این کارشناس در پایان بر لزوم اطلاع‌رسانی در این مورد بین مردم و ایجاد فضای مطالبه‌گری تاکید کرد.


اپیزود پانزدهم رادیو کندو، ویژه روز ملی هوای پاک | آشنایی با اهداف و کارهای انجمن


* به تازگی تهران به همراه ۱۱ شهر دیگر ازجمله شیراز، رشت، تبریز، و…. به عنوان نامزد شهر دوستدار کودک معرفی شده‌اند. تا پایان سال، تکلیف شهرهای دوستدار کودک ایران مشخص می‌شود. اما در همین ایام سعی داریم از دل گفت‌وگو با کارشناسان حوزه‌های مختلف، نگاهی داشته باشیم به تعریف‌ها، اثرات و ویژگی‌های شهر دوستدار کودک.

#شهر_دوستدار_کودک
#شهردوستدارکودک

گفت‌وگو از نیلوفر شهسواریان، کودک‌شهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *