در خانه با چه نوع آلودگی هایی مواجه هستیم؟

آلودگی هوای داخل خانه

آلودگی هوای داخل خانه دارای منابع مختلفی است که در ادامه به بررسی این منابع می‌پردازیم.

یکی از مواردی که باعث آلودگی داخل می‌شود مواد شیمیایی موجود در تمیزکننده‌های خانه و خوشبوکننده‌های شیمیایی است که در منزل استفاده می‌شود که استنشاق این مواد مخصوصا باعث تحریک دستگاه تنفسی و چشم‌ها خواهد شد. استفاده از شوینده‌های خانگی مثل آب گرم و جوش شیرین و استفاده از پارچه‌های دارای میکروفیبر کمک کننده است. به جای خوشبو کننده‌های شیمیایی از جایگزین‌های طبیعی مثل لیمو ترش، رزماری و…

یکی از آلودگی‌های رایج در فضای خانه مخصوصا با کوچک شدن خانه‌ها و داشتن آشپزخانه‌های اوپن ظروف نچسب یا همان تفلون است. پخت و پز در دمای بالا در ظروف تفلون باعث متصاعد شدن بخارات و دودهای سمی می‌شود. پس حتما موقع کار با این ظروف هواکش را روشن کنید و درصورت داشتن پنجره در آشپزخانه حتما پنجره را باز بگذارید. در صورت امکان از ظرف‌های استیل یا چدنی استفاده کنید.


تاثیر حمل و نقل عمومی الکتریکی بر کاهش آلودگی هوا


یکی از آلاینده‌های مهم در خانه وسایل گرمایشی و پخت و پزی است که با گاز کار می‌کند. حتما موقع کار این وسایل دقت کنید که شعله آبی رنگ داشته باشند. در صورت تنظیم نبودن این وسایل مقدار زیادی مونواکسیدکربن و دی اکسید نیتروژن تولید می‌شود که مضر و باعث تحریکات چشمی و تنفسی خواهد شد. علاوه براین باعث ایجاد احساس خستگی می‌شود.

اگر در خانه از شومینه استفاده می‌کنید حتما هر سال فیلتر دودکش را بررسی کنید.

حشره کش‌ها، رنگ‌ها و حلال‌ها و چسب‌ها هم باعث ایجاد آلودگی در خانه هستند. اگر کودکان‌تان کاردستی با استفاده از چسب درست می‌کنند بهتر است میز کاردستی در کنار پنجره یا در بالکن باشد. در هنگام کار با چسب و رنگ‌های گواش و آکرولیک حتما پنجره اتاق باز باشد.

روشن نگه داشتن وسیله نقلیه در پارکینگ ساختمان هم یکی از عوامل آلوده کننده هوای راه پله‌ها و خانه است. از گرم کردن طولانی ماشین در پارکینگ بپرهیزید.


پیاده روی در خیابان نجات الهی | قدم زدنی به وسعت تاریخ


لباس‌های شسته شده را حتما در بیرون از خانه خشک کنید. خشک کردن لباس‌ها در داخل هم یکی از الاینده‌های داخل خانه محسوب می‌شود.

یکی دیگر از آلاینده‌های هوای خانه موکت و فرش است. به هیچ وجه از جاروی دستی برای تمیز کردن استفاده نکنید. از جاروهای برقی با قدرت و مکش قوی استفاده کنید.

گردگیری با وسایلی که غبار را در خانه پخش می‌کنند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

تمام وسایل برقی که زیاد کار می‌کنند و گرم می‌شوند هم بخارات آلوده کننده متصاعد خواهند کرد.

استفاده مناسب از گیاهان در خانه برای جذب آلاینده‌های داخل خانه یک راه بسیار مناسب است. اما حتما باید به گیاهانتان رسیدگی کنید و از سالم بودن گیاه‌تان مطمئن باشید چون گیاه بیمار ممکن است باعث آلودگی خانه باشد. همچنین برای گیاهان داخل خانه از آفت کش‌های شیمیایی استفاده نکنید.

 پدرام کمالی
کارگروه درختبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *