پیاده روی و کودکان | چرا باید کودکانمان را به پیاده روی تشویق کنیم؟

پیاده روی و کودکان

 

چرا باید کودکانمان را به پیادهروی تشویق کنیم؟

 

نویسنده : آلیسون هالند

مترجم : مریم خادمی

منبع : برایت کید

 

 

ما به خوبی از مزایای پیاده روی در سلامت جسمی آگاهیم. اما آیا از تاثیر پیاده‌روی بر عملکرد مثبت ذهنی و روانی کودکان نیز مطلع هستیم؟ بهداشت روانی کودکان، موضوعی است که معمولاً نادیده گرفته می‌شود در حالی که حمایت درست و مناسب در سنین کودکی، امری حیاتی برای آینده آنهاست. پیاده‌روی روشی عالی برای حفظ سلامت جسمی و روحی در کودکان است. تشویق آنها به پیاده‌روی منظم از سنین کم، آنها را در زندگی و آینده‌شان به سمت عادت‌های مثبتی سوق میدهد:

 

۱. کاهش احتمال بروز افسردگی

در طی سالیان اخیر، تعداد کودکانی که دچار مشکلات بهداشت روان مانند افسردگی و اضطراب شده اند افزایش یافته است. از هر چهار نوجوان، یک نفر افسردگی را تجربه می‌کند.

فعالیت‌های بدنی، مانند پیاده‌روی می‌تواند از بروز افسردگی در کودکان جلوگیری کند. علاوه بر این پیاده‌روی می تواند روشی مکمل برای درمان افسردگی دوران کودکی باشد. مطالعه‌ای که روی کودکان بین ۶ تا ۸ سال انجام شده نشان می دهد که ورزش معمولی منجر به کاهش علائم افسردگی در این کودکان طی دو سال بعد از آن می شود.

 

۲. تمرکز بیشتر و بهتر

مطالعه ای در کشور دانمارک که بر روی ۲۰ هزار کودک ۵ تا ۱۹ ساله انجام شده نشان می‌دهد که کودکانی که با دوچرخه یا پیاده به مدرسه می‌روند تمرکز بیشتری دارند.

از این کودکان خواسته شد تا کارهایی را که مبتنی بر تمرکز هستند مانند حل معما و پازل انجام دهند کسانی که از طریق دوچرخه سواری یا پیاده‌روی به مدرسه می‌آمدند در انجام این وظایف، بهتر از کسانی بودند که با خودرو یا سیستم حمل و نقل عمومی به مدرسه می‌آمدند. کارهای ساده ای مثل پیاده‌روی می‌تواند تاثیر قدرتمند و ماندگاری در رشد کودکانمان داشته باشند.

با تشویق کودکان به راه رفتن نه تنها به آنها کمک می‌کنید تا متوجه اهمیت سلامت جسمی شوند بلکه باعث بهبود تمرکزشان می‌شوید که این به نوبه خود، موجب بهتر شدن عملکرد آنها در کلاس درس خواهد شد.


زنبورک | کارگروه ویژه کودکان انجمن هوای پاک کندو


۳ . ارتباط با طبیعت

پیاده‌روی فرصتی را برای فرزندتان فراهم می‌کند تا به فضای آزاد و طبیعت بیاید. با پیشی گرفتن کاربری تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر بسیاری از کودکان وقت بسیار کمی را در خارج از خانه می‌گذرانند.

عدم ارتباط با فضای آزاد، یکی از عوامل اصلی افزایش مشکلات بهداشت روان کودکان در کشور انگلیس است و گذراندن وقت در فضای باز به کودکان این امکان را می دهد تا ذهن خود را پاکسازی کنند، با طبیعت ارتباط برقرار کرده و با دنیای طبیعی آشنا شوند.

کمبود ویتامین دی (که از طریق نور خورشید و پوست جذب میشود) با توسعه بهداشت روانی کودکان ارتباط دارد. بیرون بردن بچه ها و پیاده‌روی حتی به مدت ۱۵ دقیقه در روز می‌تواند به طور طبیعی آنها را در معرض ویتامین دی قرار دهد و بر سلامت روانی آنها نیز تاثیر مثبت بگذارد.

 

۴. بهبود الگوی خواب

خسته کردن کودکان در روز با فعالیت های بدنی مانند پیاده روی به آنها کمک می کند شب راحت تر به خواب بروند مطالعه انجام شده توسط دانشگاهی در استرالیا نشان می‌دهد که ورزش نقش مهمی در اصلاح الگوی خواب در کودکان دارد.

کسانی که در طول روز تحرک و تمرینات بدنی بیشتری دارند سریع‌تر و برای مدت طولانی تری به خواب میروند و خوابی با کیفیت و عمیق‌تر دارند.

خواب برای رشد کودک حیاتی است و بر رفتار، حافظه و مهارت های اجتماعی او تاثیر می گذارد. تشویق فرزندتان به پیاده‌روی در طول روز می‌تواند نوید بخش یک زندگی شاد و سالم در سنین بزرگسالی برای او باشد.

 

۵- یک سرمایهگذاری مطمئن برای آینده فرزندتان

فعالیت بدنی یکی از بهترین راه هایی است که شما می‌توانید برای بهداشت روانی از آن بهره ببرید.پیاده‌روی یکی از آسان ترین و در دسترس ترین روش های فعالیت بدنی است. شما می توانید در هر کجا بدون صرف هزینه و تهیه تجهیزات خاص آن را انجام دهید. تنها وسیله مورد نیاز یک جفت کفش راحت است.

پیاده‌روی، یک سرمایه گذاری برای آینده فرزندتان است. روشی منحصر به فرد که با افزایش احساس آرامش و شادمانی، بهداشت روان او را تضمین خواهد کرد. همچنین روشی عالی برای شناخت محل زندگیشان و تقویت حس کنجکاوی و رشد استقلال فردی در آنهاست.

به عنوان پدر و مادر، مربی و یا معلم، اگر کودکان تحت مراقبت شما به تشویق برای راه رفتن بیشتر نیاز دارند، می‌توانید با روش‌هایی خلاقانه و جذاب، آنها را به این فعالیت سودمند علاقه‌مند کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *