کودک و پرنده نگری

کودک و پرنده نگری

همانطور که در مطالب قبل گفتیم گذراندن وقت در طبیعت برای سلامت جسمی و روانی کودکان مفید است . کودکی که در دامان طبیعت پرورش یابد تمرکز بیشتری بر روی جسم و روان خود دارد. پرندگان یکی از بهترین موجودات برای نزدیکی کودکان به طبیعت هستند، چرا که در همه جا یافت می شوند. پرنده نگری برای کودکان راهی برای کشف حس کنجکاوی و طبیعت دوستی است. با کمک به کودکان در شناخت پرندگان اطرافشان نه تنها آنها را به دوستی با طبیعت سوق می دهیم بلکه حس جستجوگری آنها را فعال می کنیم. پرنده نگری نه تنها برای آنها یادگیری به همراه دارد بلکه تفریحی است که می توانند در طول زندگی از آن لذت ببرند. برای پرنده نگری حتی لازم نیست راه های دورتر انتخاب کنیم ، پارک نزدیک محل زنندگی می تواند مکان مناسبی باشد.
در پرنده نگری با کودک سعی کنیم بیشتر از شناسایی گونه ها به رفتار پرندگان اشاره کنیم . کودکان با شرکت در تورهای پرنده ‏نگری می‏ آموزند که به زیستگاه ‏های طبیعی حیوانات احترام بگذارند، به درختان آسیب نزنند، در زیستگاه‏ هایی که پرندگان لانه دارند، آهسته و بی‏ سر‏و‏صدا حرکت کننـــد و هـرگــز به لانـــه پرندگان نزدیک نشوند. آنهـا یــاد می‏ گیــرنــد که پـرندگان به بو و تماس انســـان حســـاس‏ اند و حضــور انسان در نزدیکی لانه ‏های فعال پرندگان سبب می‏شود آنها دچار استــرس شوند و حتی شاید لانه‏ خود را ترک کنند. به همین دلیل است که کودکان باید بدانند که باید به سرعت قلمرو لانه پرندگان را ترک کنند. کودکان یاد می‏ گیرند که جوجه‏ های تازه متولد‏ شده‏ پرندگان را از طبیعت خارج نکنند و همواره به یاد داشته باشند که مادر جوجه ‏ها در همان نزدیکی منتظر است. این گونه می توانیم به نسل آینده برای حفاظت از حیوانات و طبیعت امیدوار باشیم.


تخیلات سفر | جهانگردان کوچک، جهان سازان فردا


تحقیقات جدید نشان داده است که ارتباط کودک و طبیعت از جمله پرنده‏ نگری می‏تواند استرس را از کودکان دور کند، مهارت ‏های یادگیری آنها را افزایش دهد و قدرت تجزیه و تحلیل، استدلال، ارائه‏ فرضیه و نتیجه‏ گیری را در آنها تقویت کند و همچنین کودکان را برای انجام بهتر تکالیف درسی یاری رساند.
برای تشویق کودکان به پرنده‌نگری، در محیط های طبیعی به آن ها فرصت دیدار پرندگان واقعی و زنده بدهیم، نگران حضورشان در محیط خارج از خانه نباشید و لازم است در کنار کودکان حضور داشته باشیم. اما لازم است که اطمینان حاصل شود که این تجربه متناسب با سن و علاقه آنها برنامه ریزی شده است. کودکان موجودات فعالی هستند و دوست دارند تمام حواس خود را درگیر کشفیات و دانسته‌های خود کنند. کودکان پس از آشنایی با دنیای پرندگان به راحتی صدای آن‌ها را تقلید خواهند کرد، مانند آنها راه خواهند رفت و به زیبایی تصاویر پرندگان را نقاشی می‌کنند. پس به آنها اجازه دهیم؛ ببینند، بشنوند و آزادانه رشد کنند.

 

لادن قاسمی
کارشناس محیط زیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *