پس آنگاه زمین | کود کامپوست خانگی

کود کامپوست خانگی

اگر تا اینجا بامن همراه بودید باید نکته‌ای را براتون بگویم که من فعال محیط زیست نبودم و پیگیر دغدغه‌های محیط زیست هم نبودم انتهای فعالیت من استفاده از یک کیسه پارچه‌ای در هنگام خرید بود و تفکیک زباله خشک رادر خانه انجام می‌دادم. کم کم وقتی دنبال مطالب کشاورزی بودم با مقوله کشاورزی پایدار و استفاده درست از منابع آشنا شدم و اینکه بیشتر سایت‌ها و صفحات مربوط به کشاورزی به نوعی با محیط زیست و زمین گره خورده‌اند.
یکی از عمده هزینه‌ها در کاشت سبزیجات هزینه خاک و مخصوصا کود است. در محیط آپارتمان استفاده از کود دامی کاملا منتفی است و خرید کمپوست و ورمی کمپوست جایگزین می‌شود. حالا این فکر که شما به راحتی با زباله‌های تر منزلتان می‌توانید کمپوست درست کنید آیا وسوسه برانگیز نیست؟


معرفی بوستان بازیافت | متفاوت ترین پارک تهران 


ذهن همیشه درگیر به میان آمد که بوی بد داره، حشره داره، اصلا چطوری ممکنه این زباله‌ها شیرابه نداشته باشد و بو نگیرد، توی گرما حتما بوی آزاردهنده‌ای دارد و همسایه‌ها ناراحت می‌شوند و …
بالاخره بعد از چند ماه تصمیم گرفتم در گوشه پشت بام امتحان کنم چون در ایران سطل مخصوص کمپوست نداریم تصمیم گرفتم بایک سطل آشغال پدالی شروع کنم. در وسایل داخل انباری سطل فلزی پدالی بود که پدالش شکسته شده بود همین سطل را به پشت بام بردم وشروع کردم. در اول کار فکر می‌کردم بهتره کمی پوست‌های میوه خشک بشوند و بعد داخل ظرف کمپوست بریزم فکر می‌کردم دراین روش زباله داخل سطل بو نمی‌گیرد ولی به مرور متوجه شدم برای تهیه یک کمپوست خوب به رطوبت احتیاج داریم. شما تقریبا تمام زباله‌های گیاهی خود را همراه با شانه‌های کاغذی تخم مرغ و فیلترهای قهوه و تفاله قهوه و چای را استفاده خواهید کرد. تنها محصول حیوانی که استفاده خواهید کرد پوست تمیز شده تخم مرغ است. با اطمینان کافی به شما می‌گویم حتی در تجربه اولم که اشتباه هم داشتم هیچ بوی بدی درساختمان به مشام نمی‌رسید و هیچ مشکلی برای همسایگان ایجاد نشد. بارهای اول وقتی در ظرف کمپوست را برمی‌داشتم بی اختیار نفسم را حبس می‌کردم تا بوی بدی استشمام نکنم ولی الان در هنگام هم زدن کمپوست نفس عمیق می‌کشم تا بوی خاک نیمه مرطوب و گرم را احساس کنم.

کود کامپوست خانگی

 

کود کامپوست خانگی

 


سفرنامه‌ی هیو | نگاهی به بهشت گمشده در اطراف تهران


اما موضوع مهم بعدی مساله مدیریت آب روی پشت بام است. چقدر نکته‌ها و مواردی را که در حین کار یاد می‌گیرم لذت بخش است خصوصا در این مورد مصرف آب.
زمان شروع کار من در بهار بود و آنچنان درگیر آبیاری نبودم و همچنین تعداد سبدها آنقدر نبود که موضوع آب جلب توجه کند ولی وقتی به تابستان رسیدیم و میزان سبدها هم بیشتر شد دو موضوع فکرم را مشغول می‌کرد اول اینکه هزینه آب مصرفی روی پشت بام را چگونه محاسبه کنم تا به همسایگان هزینه اضافی تحمیل نشود؟ و نکته دوم اینکه چگونه آب کمتری استفاده کنم؟

باید فکری کرد.

*عنوان برگرفته از شعر شاملو

 پدرام کمالی
کارگروه درختبان

ادامه در آبیاری گیاهان خانگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *